Altan & Uteplats
Fidde_jkpg: Tackar ! Kör nog på 45x195 + 45x145. Om inti 45x145 reglarna får plats uppe på bärlinorna borde man väl kunna sätta dom emellan bärlinorna istället ?
peegee4: . . . dvs 45x195 så skulle du teoretiskt kunna ha ca 3 meter mellan bärbjälkarna och 1,8 meter mellan stolparna/plintarna, som alltså bär bärbjälkarna. Själv tycker jag att 3 meters spann mellan bärbjälkarna känns lite "svajigt". Thorstensson kan väl dock rimligen inte antas vara ute och cykla :rolleyes: Se bara till att bärbjälkarna vilar på minst tre plintar. I ett annat inlägg
Riper: Jag har fäst min altan i husgrunden. 24 st 50 cm M12 rostfri gängstav med injektionsmassa (8m altan). Motivet till detta är främst att jag inte ville gräva ur nära huset för att strula med dräneringen eller underminera grunden. För att undvika tjällossning och sättningar grävde jag ner plintarna ca 100 cm sulade 75 x 75cm och isolerade med 1 dm cellplast.
EoJ: Hej, vi har ett hus i vinkel där vi vid schaktningen schaktade ut även "i" vinkeln och la på makadam. I vinken tänker vi nu bygga ett trädäck. Höjden mellan makadambädden och tänkt däcks övre kant är endast ca 30 cm. Är det lämligt eller av någon annan anledning bäst att gräva ut gropar i makadambädden och gjuta plintar eller kan jag använda lecablock eller betonghålsten som
lgf02001: Ingen som har tips? Här kommer en liten följdfråga. Skillnad på isolerplast, pannplåt, papp eller tegeltak avseende värmeisolering under taket? Som det är nu så kan man inte använda uteplatsen mitt på dagen på sommmaren pga värmen som blir under taket.
housedad: Hej, Tror det skulle funka utmärkt. Har själv änvändt liknande metod på delar av ett stort trädäck. Jag tror du skall fundera på att inte te bort plattor från den nuvarande stenläggningen överhuvudtaget --> mindre vatten ner i underlaget --> mindre risk för sättningar när/om det blir tjäle. Ligger plattorna plant sedan 2000 är det ju ett bra underarbete. Låt det vara. Ett litet
JK: Vi har sprängt utrymme för ett förråd med ca 160 cm takhöjd ovanpå vilket vi vill bygga ett trädäck. Tanken är att detta ska fungera som ett tak så att sakerna vi förvarar i förråden inte blir blöta. Vad behöver vi ha under trädäcken för att få en bra lösning? Plåt? Plast? Presenning? Tack!
Maria_We: Hittade ganska snabbt en bra bild på det vi sökte efter: http://images.coolhouseplans.com/chp/gm_01/800-gm/elev.jpg :) Coolhoseplans.com har massor av bra idéer o bilder på allt.
vojma: [citat] Räkna med ca 1000:- / kvm. Lite beroende på grundförutsättningar. [citat] Bara själva takplasten kostar 3-500 kr / kvm. Tillkommer stolpar, hammarnband och takstolar. Du får nog räkna med runt 1000-lappen här med. [citat] Lockpanel 250-350 kr / kvm monterat och klart. Fönster beroende på storlek och utförande. Hör med lokal glasmästare. /V
snickar_lasse: tjenare ! du nämner betongbilen, o inte gjuta den andra plattan samtidigt? du använder väl fixarn (pumpbilen).han har med sig ca 5,5 kbm ,sedan kommer andra bilar med resten av betongen,då tar du den vatten täta betongen. betongen går även o färga.
Phiplex: Jag vet inte om detta inlägg hör hemma i forumet Grund & markarbeten eller Altan och uteplats så jag får väl posta det i båda om ni ursäktar ;-) Vi skall bygga ca 250 kvadratmeter terrasser runt nybyggt hus. På dessa skall vi sedan lägga klinker. Terrasserna skall därför göras i betong, i form av en enklare platta på mark. Ytan under terrasserna är redan plan och
badkrukan: Jag har en ca 9m lång balkong på en sutterängvilla.Nu har jag fått för mig att bygga ut ett tak över den ca 1,5m ut.Balkongen har dessutom fasade hörn så jag vet inte om jag vill ha ett rektangulert tak utan kanske något som passar ihop med balkongen.Finns det någon som har några idéer eller bilder så är jag tacksam.
joflopp: Dimensionen av bärlina beror (förutom avstånd mellan plintar) på vad du har för spännvidd på golvreglarna mellan bärlinorna. Med 45x195 som bärlina och tre meter mellan plintarna så får jag det till att max spännvidd för golvreglar är ca en meter. Plintar med två meters mellanrum ger lite drygt två och en halv meters spännvidd. Finns en pdf-version av tabllen här.
peterkrizz: hej. Det finns en produkt som heter Shipdeck. Googla den. Kanske kan vara ngt. Hälsn Peter
bjornen68: Jag har ett hus med tillbyggnad i betong på ca 50 m2 med platt tak som även funkar som terrass. Det byggdes i början av 70- talet så nu är det hög tid att göra nåt åt ytskiktet vilket i dag är derbagum. I dag blir vattnet stående i pölar efter regn så lite lutning vore inte helt fel samt att det ska vara trall på för att kunna använda det som terrass. I dag är balkongdörren i
pinebar: Jag som alltid brukar vara så duktig på att fotografera, men här har jag tydligen missat. Får komplettera senare. Vi har just fått vårt räcke monterat på vårt falsade plåttak. Räcket går som ett L från en vägg till en annan. Det är, eller ska bli, fäst i bägge väggarna. En liten mätmiss gjorde att det behövs ett par extra beslag på ena sidan Sedan längs kanterna står det
jazzgossen: Angånde nackdelarna med att ha falsad plåt på tak med liten lutning --- skulle det vara idé att lägga på silikonsträngar i falsarna för att täta? Jag har också varit inne på smidesräcke (det är snyggast, tycker jag), men om det kostar bortåt 30000 med moms känns det inte så aktuellt för mig.
peegee4: Maxit har tydligen. Saxade ut lite text: "Maxit har även Expanderbetong med snabb tryck- hållfasthetstillväxt i kombination med hög sluttryck- hållfasthet och Expanderbetong för vintergjutningar i minusgrader" På Beijer Byggs hemsida fann jag detta: "EXM 713 Expanderbetong Köld Produktbeskrivning: Vid gjutning i minusgrader. Klarar 20º C. Skikt mer än 20 mm. Tryckhållfasthet >40
lillmankan: När jag gör altaner idag så räknar jag med ett pris på 500 kr / m2 då är endast regelverket och däcket med ev staket och trappor tillkommer när det gäller plintar så räknar man med en plint i diametern 20cm kostar ca 300 kr/m ink allt innehåll jag sätter aldrig plitarna längre än 2m ifrån varandra och använder oftast 75*120 eller 75*145 impat (ohyvlat) som bärlina och sen
lma: Hallå! Jag sitter och ritar på vår altan. Den ska bli 6 * 3.90 meter. Jag tänkte lägga ett plastmo tak typJärboLite opal och enligt beskrivningen skall man ha 45*145 mm till takbärlina och 45*195 mm till takstolar. Vi bor i södermanland, snözon 1,5. Problemet är att dimensionen på takstolarna blir för högt på mitt hus för att passa. Vad tror ni om att gå ner till 45*170mm på
DVE: Sätt cementskivor istället. Tål hur mkt fukt som helst! Antingen minerit eller aquapanel eller nått liknande. //DVE
Alexio: Alltså det är ju inte jätte lyhört, men det är ändå skönt att kunna sitta ute, utan att bli störd , lite dumt byggt är husen iallafall, men men, hoppas man kan göra nåt iallafall som gör det lite bättre Mvh Alexio
Baloo: Inget farligt, är som peegee4 varit inne på, urlakade salter från impvätskan.
yonna: Vet faktiskt inte. Salt är ju grymt mot sten-och betongtrappor. Jag har samma problem som du och strör lite grovkornigt grus (så kraftigt så att det inte kryper in mellan jyckens trampdynor) och i december täcker jag det tryckade med granris.
StefanStuga: Vad har ni för erfarenheter om uterumspartier av olika fabrikat. Halle, Schuco mfl? Har läst lite negativt om Schuco som fönster här på Byggahus. Byggare som jag har pratat med vill använda Schuco. /Stefan
patrikrask: Hej, Har en betongonplatta på pelare (ca 1 m ovan mark) som sticker ut från huset där jag nu vill bygga ett isolerat uterum. Ovan rummet skall det vara en balkong. Jag undrar nu hur jag skall isolera plattan underifrån och på kanterna och hur jag sedan bygger upp uterummet på det och samtidigt får ett bra vinterisolerat uterum i glaspartier. Ovanför uterummet skall anläggas en balkong
mape17: Kommer inte ihåg vad de heter men spottarna är inköpta på Bauhaus. Kommer inte riktigt ihåg men jag har för mig att startpaketet med 5 spottar och trafo gick på runt 500:- sen 300:-/3 spottar. Samma finns även hos plantagen.
perstr: Lööve balkong gör enkla/ursnygga räcken i eloxerad aluminium. http://www.loovebalkong.se/ Proffsiga att ha att göra med. Ska sätta deras räcken i alla hus jag bygger. Vi valde att sätta wire i våra räcken, och de borrade upp hålen perfekt. Tänk att det finns sådana företag fortfarande.
victors fru: Ja, det mesta blev sagt i rubriken :) Behöver alltså en ritning för ändamålet MED mått angivelser på material som behövs så att jag kan beställa hem och själv bara "spika ihop" bordet, gärna för till ex. 10-12 personer mvh Ingegerd