Finns det någon som kan komma med lite hjälpsamma ideér om hur jag skall staga upp resten utav reglarna i min blivande terass??

Skall lägga "sättsand" och padda underlaget så kanske lägga betongplattor är en bra idé??

Regelverket skall bli uppbyggt av tryckt 145*45mm NTR A/B

Alla förslag är välkomna

8632kvmPlintadmodell1024.jpg

/Pierre

Hej

Nu är jag ingen proffsbyggare men ser inte ditt ramverk lite väl skrangligt ut. Min altan är byggd med 170*45 som bärlina i botten, ingen bärlina med längre avstånd än 2,5 m. På det har jag sedan lagt 120*45 med cc 60 för att bygga upp golvet. På de ställen där jag lagt bärlinan lite bredare, pga stenar och kablar till hustet har jag förstärkt med att lägga sättgrus och stenplatta under balken och sedan spikat dit en stödbit som sitter direkt i regeln. För att slippa glapp har frugan hjälpt till och tryckt upp balken med spett några millimeter medan jag satte fast stödbiten. Sen när man släpper så sitter det tight. Glöm inte grundpapp mellan stenen och träbiten. Skulle det blir glappt någonstans så slår jag in plastkilar (sånna man har när man lägger golv).

Att det sedan ser lite fult ut i ramverket gör ju inget då det inte syns när trallgolvet läggs på. Som trall har jag 28*120 som stabilicerar ännu mer.

Vet inte om detta var en tydlig förklaring så fråga om du behöver mer detaljer. Jag har lite bilder som jag kan lägga in om det behövs.

Du säger:
fjseriksson skrev:
...hur jag skall staga upp resten utav reglarna i min blivande terass??
Jag tolkar detta som att du redan är medveten om att den befintliga skissen "saknar" ett antal plintar/bärpunkter, precis som NiBaBaD antyder. Antingen för klena reglar eller för få plintar.

Själv skulle jag inte mixa plintar med betongplattor - allt för att minska risken för varierande sättning hos de olika "bärpunkterna". Antingen plintar eller plattor med andra ord. Men som jag brukar säga - det är min åsikt ;)

Jag hade valt att gjuta några ytterligare plintar och placerat dessa i punkter, som den här tabellen antyder, baserat på ditt virkesval. Om reglar och plintar redan är på plats, får du undergjuta.

Tack för tipset på spännvidstabellen...

Det är inte gjutet än...

Där kommer att läggas till så jag kommer upp i omkring 30 plintar totalt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.