Jag har ett litet dilemma. Jag har en altan, som vilar på plintar med långa 2"x5", och ovanpå på tvärsan 2"x4", som sedan trallbrädorna ligger på. Nu ska jag bredda denna altan, gjuta nya plintar och lägga långa 45x120 ( som ju är det närmaste 2"x5" som finns tillgängligt). Redan här diffar det ju 7 mm, och sedan tvärreglarna 45x95. Där diffar det 6,5 mm. På längsen är det ju bara att gjuta plintarna 13,5 mm högre än de gamla, men mina tvärbalkar kommer ju att behöva 6,5mm mellanlägg för att det hela ska bli i våg. Hur gör jag bäst. Lägga brickor emellan, eller .....?

Jag förstår inte riktigt. Om du bygger den nya delen så att bjälkarnas översida (de du skruvar trallen i) är i samma höjd som de gamla bjälkarna så är det väl inga problem? Eller vad missar jag?

Den nya tvärbalken måste ju vila på dels den gamla längsbalken och dels på den nya. På den nya kommer den ju att hamna på rätt höjd, eftersom jag har kompenserat för att det gamla virket har andra mått, men för att tvärbalken ska hamna i våg med den gamla tvärbalken, så blir ju undersidan 6,5 mm upp i luften, eftersom balken är 6,5mm smalare än den gamla. Alltså måste jag ha något under den nya balken när den vilar på den gamla längs-balken.

Tyvärr har jag inget bra ritprogram, så jag kan illustrera.

Du ska alltså behålla de gamla golvreglarna? Varför måste de nya golvreglarna vila på den gamla bärlinan? Ledsen, det kanske är jag som är trög, men jag förstår inte.

Edit: Tror teminologin är ett problem här. Du nämner "tvärreglar" ovanpå bärlinorna. Men vad är tvärbalken?

Redigerat:
Jag är helt rudis på byggterminologi. Bärlina är alltså dom långa som vilar på plint? Och det jag kallar tvärreglar är ju dom som ligger ovanpå (tvärs) bärlinan. Jag ska inte riva hela konstruktionen, utan bara bygga till EN bärlina, parallellt med de 2 gamla. Vilket gör att 45x95-virket måste ligga på både gammal bärlina och ny dito. Blev det klarare? :-)

Om jag förstår dig rätt så kallar du elementen för "Bärlinor" (vilar på plintarna) och "Reglar" (vilar på bärlinorna)? Jag kallade alltihop för balkar. I så fall så har jag 2 gamla bärlinor + en ny. Och jag "förlänger" eller snarare överlappar de gamla reglarna ut mor den nya bärlinan med nya smalare reglar.

• Gilla
jrichtmann
  • Laddar…
Jepp, det är klarare. Du kan också göra så att du slår dit en regel på sidan av den gamla bärlinan, fast 6,5 mm högre upp, så kan golvreglarna vila där istället. Eller så använder du 45x120 till golvreglar, och hakar ur dem lite där de ska vila på den gamla bärlinan.

Förresten, i och med att de nya golvreglarna bara kommer spänna över ett fack, alltså ligga på två upplag, så kommer de inte vara lika stumma som om de låg över flera upplag. Bara något att tänka på, så att de inte får spänna över för långt avstånd.

I första fallet går det ju åt en hel del mer virke. Blir nog bättre (mer jobb men billigare) att ha 45x120 som reglar. Det kommer bara att bli 1450 mm mellan den gamla bärlinan och den nya, vilket är 50 cm mindre än det gamla spannet, så det går nog bra.

Tack för hjälpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.