Är inflyttad i mitt nyköpta hus.Hade tänkt olja in trädäcket och köpt en dyr olja för tryckimpregnerat trä.
Hur vet jag om träet är tryckimpregnerat. Hur ser det ut?
Inköpt olja såg ju inte ut som olja för mig, men förstår att det väl är det ändå.
Om träet inte är tryckimpregnerat blir det fel att använda inköpta olja på det?
// Amatör
Hur vet jag om träet är tryckimpregnerat. Hur ser det ut?
Inköpt olja såg ju inte ut som olja för mig, men förstår att det väl är det ändå.
Om träet inte är tryckimpregnerat blir det fel att använda inköpta olja på det?
// Amatör
En bild säger en hel del, tryckt virke är annars grönaktigt när det är nytt. Äldre behandlat kan vara åt det bruna hållet (det finns ju olja med olika färgnyanser), äldre obehandlat dvs ej oljat är gråaktigt. Utgå från att det är tryckt virke, kanske kan du fråga tidigare ägare hur de gjort, vilken olja de använt. Kolla på burken om det står nåt om obehandlat trä, har inte tänkt på det eftersom jag utgår från att virket är tryckimpregnerat. Är huset nytt?
Kjell G
Kjell G
När jag köpte oljan tänkte jag, att det förmodligen är tryckimpregnerat, och att det kanske ändå inte spelar ngn större roll. Men sen när jag öppnade burken ikväll så var oljan mer som en vit färg (men så ska det förstås vara) och då undrade jag om det blev konstigt om träet egentligen inte är tryckimpregnerat. Står inget på burken om detta.
Altaner byggs ju i princip alltid på tryckimpregnerat virke. Så chansen är stor att då är fallet. Tycker det ser ut så på bilderna också.
Ang. oljan så är en del oljor vita. Det blir dock inte vitt när man oljar med den.
Ang. oljan så är en del oljor vita. Det blir dock inte vitt när man oljar med den.
Klicka här för att svara