2 701 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Altan - dimensionering
Är på väg att bygga altan. Har grävt ur en del och lagt markduk och makadam. Altanen blir ca 3,7 x 5,6 m. Har tittat i tabellen för dimensionering av bjälkar. Tacksam för kommentarer om jag tänkt rätt eller ej. Trallen blir tryckimpregnerad 120x28. Har tänkt att ha trallen längs med huset men "rama" in med en trallbräda på andra ledden längst ut på sidorna.
Altanen ligger på plintar samt är skruvad i husgrunden. Trallen ligger som högst ca 35 cm över mark men sluter an mot gräsmattan längst ut

Altanen ligger på plintar samt är skruvad i husgrunden. Trallen ligger som högst ca 35 cm över mark men sluter an mot gräsmattan längst ut

Kanske är det bara jag, men jag ser ingen illustration - men det ser ut som att Du försökt infoga en?gaston12 skrev:Är på väg att bygga altan. Har grävt ur en del och lagt markduk och makadam. Altanen blir ca 3,7 x 5,6 m. Har tittat i tabellen för dimensionering av bjälkar. Tacksam för kommentarer om jag tänkt rätt eller ej. Trallen blir tryckimpregnerad 120x28. Har tänkt att ha trallen längs med huset men "rama" in med en trallbräda på andra ledden längst ut på sidorna.
[bild]
Ja, nu syns bilden.
Alltså gäller:
Dimension för bärlinor = 45x170
Dimension för reglar = 45x145
Spännvidd för reglar = 1850 (2300 maximalt enligt spännviddstabellen)
Avstånd mellan plintar = 1800 (2150 maximalt enligt spännviddstabellen)
Visst - det kommer fungera, men kanske är det aningen överdimensionerat.
Jag tror att jag hade flyttat in plintarna en aning och låtit bärlinorna ha ett överhäng på 500mm åt varje sida, och också endast användt tre plintar i varje rad (skönt att slippa gräva mer än nödvändigt). Samtidigt hade jag minskat avståndet mellan bärlinorna så att även den yttre bärlinan suttit 500mm innanför altanens avslut. Det är alltid skönt att slippa se plintarna. Resonemanget kanske kan ifrågasättas om Du tänker ha ett räcke kring altanen - då kan den yttre bärlinan vara motiverad ur stabilitetssynpunkt.
Med ovanstående resonemang hade följande gällt:
Dimension för reglar = 45x120
Spännvidd för reglar = 1620
Avstånd mellan plintar = 2222,5 i X-led, 1620 i y-led
Kan bifoga en bild senare.
Alltså gäller:
Dimension för reglar = 45x145
Spännvidd för reglar = 1850 (2300 maximalt enligt spännviddstabellen)
Avstånd mellan plintar = 1800 (2150 maximalt enligt spännviddstabellen)
Visst - det kommer fungera, men kanske är det aningen överdimensionerat.
Jag tror att jag hade flyttat in plintarna en aning och låtit bärlinorna ha ett överhäng på 500mm åt varje sida, och också endast användt tre plintar i varje rad (skönt att slippa gräva mer än nödvändigt). Samtidigt hade jag minskat avståndet mellan bärlinorna så att även den yttre bärlinan suttit 500mm innanför altanens avslut. Det är alltid skönt att slippa se plintarna. Resonemanget kanske kan ifrågasättas om Du tänker ha ett räcke kring altanen - då kan den yttre bärlinan vara motiverad ur stabilitetssynpunkt.
Med ovanstående resonemang hade följande gällt:
Dimension för reglar = 45x120
Spännvidd för reglar = 1620
Avstånd mellan plintar = 2222,5 i X-led, 1620 i y-led
Kan bifoga en bild senare.
Tack för bra svar! Köper resonemanget. Ska justera min ritning.
Den yttre delen av altanen kommer att ligga i nivå med gräsmattan som sluttar ner mot trallen så plintarna syns inte. Måste hitta på något bra sätt att få till övergången bara så att det blir snyggt, praktiskt att klippa gräs samt slätt och fint att gå från altan till gräsmatta. Funderar på att lägga några markstenar i övergången.
Den yttre delen av altanen kommer att ligga i nivå med gräsmattan som sluttar ner mot trallen så plintarna syns inte. Måste hitta på något bra sätt att få till övergången bara så att det blir snyggt, praktiskt att klippa gräs samt slätt och fint att gå från altan till gräsmatta. Funderar på att lägga några markstenar i övergången.
Klicka här för att svara