Hej!

Bor nu i ett icke underhållet hus från 60-talet. 3 st stolpar framför huset bidrar till funkiskänslan (som tänkt att lägga tak på för uteplats). Stolparna är gjutna i rejäla betongplintar, MEN JÄRNEN är helt genomrostade. Det har legat jord upp över betongen och fukten har stannat där. Jag tänkte gräva ur lite, kapa till ett gjutrör och fylla på en "plätt" nästan upp till träet på stolparna, det är nästan en decimeter glapp idag. Järnen finns ju kvar hela vägen men är bitvis lövtunna.

Stoplarna är även fästa mot vägg med tvärslå, så det är inte helt kritiskt.

Tror ni jag kommer undan med detta?

Vad ska jag ha för cement?

Övrigt att tänka på?

Kramar från Uppsala / Dan Å

Mikael_L
Ett annat alternativ är att kapa bort de befintliga rostiga järnbitarna.
Borra ur ett rätt stort hål i betongplinten och sen gjuta fast en ny stolpsko i den gamla plinten.
Använder du ankarmassa borde inte hålet heller behöva vara så stort.

Du ska undvika att låta trät vara i kontakt med betongen, om du gjuter upp med mer betong.

Borra ur vore ju smutt, men jag vill helst inte plocka ner hela stolp-paketet. Det är 3 kraftiga stoplar, 2 överliggare och 5 "takstolar".

Får nog köpa mig lite bruk och chansa....

Jag tog en sväng förbi Clas O och köpte mig balksko modell L, kapade av benen till rätt höjd och skjöt in under. Detta + bruk får duga. Ska blanda och fixa när jag har fler sammanhängande timmar att pyssla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.