Nästa vår ska vi bygga trädäck, så jag funderar just nu på konstruktionen. På väldigt många ställen runt om på nätet länkas det till Skogsindustriernas byggbeskrivning, och jag, som är en enkel amatör, tycker att den verkar trovärdig.

När jag läser här på byggahus, så ser jag nästan inga inlägg alls som handlar om deras sätt att bygga trädäck. Antingen kan det väl bero på att den är så bra att det inte finns något att fråga om, eller så är det ingen som bygger på det sättet.

Två frågor har jag nu, som någon kanske kan svara på:

1. Är det verkligen vettigt att fylla utrymmet mellan reglarna med sand? Jag fattar ju att det blir en väldigt stabil konstruktion, men hur är det fukt och risk för rötskador? Funkar det verkligen att bädda in träet i sand?

2. Vi ska ha ett insyns- och vindskydd längs någon eller några av sidorna. Jag saknar information om hur man lämpligast fäster ett sådant i reglar/bärlinor eller i marken vid en sådan här konstruktion som helt saknar gjutna plintar. Kan någon ge mig ett tips om var jag kan läsa mer om just denna fråga, eller kanske till och med tala om för mig hur jag ska göra? :confused:

Detta är mitt allra första inlägg här, så uppmuntra mig nu gärna att skriva fler genom att svara på mina frågor.... :)

Jag ser inget problem i den kontruktinen men hade nog bytt ut sand emot grus då detta är mycket torrare.

Bygger man rätt dock så får man en stabil kontruktion även om man låter den vara "stående" på plattor.

Utan att ha någon egen erfarenhet i ämnet tror jag det är viktigt att använda tvättat sandmaterial. Kapilläruppsugningen är väl annars en risk. När det regnar blir hela altanen blöt men tanken är ju att vattnet sedan snabbt skall rinna undan (marklutning runt konstruktion blir viktig).

johnnyboy62 skrev:
Nästa vår ska vi bygga trädäck, så jag funderar just nu på konstruktionen. På väldigt många ställen runt om på nätet länkas det till Skogsindustriernas byggbeskrivning, och jag, som är en enkel amatör, tycker att den verkar trovärdig.

När jag läser här på byggahus, så ser jag nästan inga inlägg alls som handlar om deras sätt att bygga trädäck. Antingen kan det väl bero på att den är så bra att det inte finns något att fråga om, eller så är det ingen som bygger på det sättet.

Två frågor har jag nu, som någon kanske kan svara på:

1. Är det verkligen vettigt att fylla utrymmet mellan reglarna med sand? Jag fattar ju att det blir en väldigt stabil konstruktion, men hur är det fukt och risk för rötskador? Funkar det verkligen att bädda in träet i sand?

2. Vi ska ha ett insyns- och vindskydd längs någon eller några av sidorna. Jag saknar information om hur man lämpligast fäster ett sådant i reglar/bärlinor eller i marken vid en sådan här konstruktion som helt saknar gjutna plintar. Kan någon ge mig ett tips om var jag kan läsa mer om just denna fråga, eller kanske till och med tala om för mig hur jag ska göra? :confused:

Detta är mitt allra första inlägg här, så uppmuntra mig nu gärna att skriva fler genom att svara på mina frågor.... :)
Tycker båda frågorna är ytterst relevanta, och har själv funderat i precis samma banor (eller rättare sagt - förvirrats av dessa instruktioner). För att bli mer konkret:

1. Sandens enda funktion i detta exempel måste ju vara att stabilisera reglarna, men eftersom reglarna i dessa exempel har stöd genom dess fulla anligg mot bärlagret kan jag inte förstå varför sand skall behövas i facken. Kortlingar borde fungera lika bra, för den händelse att reglarna rör sig i sidled. Har heller aldrig sett någon fylla ut tomrummet med sand; det känns mer som ett sätt att säkerställa att både ogräs och fukt skall kunna trivas under däcket....
2. Ett vindskydd kommer definitivt inte att bli stabilt om man har ett trädäck på mark, och förankrar stolparna i reglarna. Sannolikt behövs plintar eller tvärslå (vilket är svårt om reglarna ligger mer eller mindre direkt på marken. Jag hade definitivt rekommenderat att gräva ut för plintar, samt sett till att stolpskon kom ned i betongen rejält.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.