it-snubben skrev:
Oj, hmmm, storleken spelar kanske in också.

Om den delen du kallar för balkong är tämligen liten så skulle jag också kalla den för balkong. Är den större så skulle jag iallafall kalla den för takterass. Men vart storleksgränsen går har jag inte reflekterat över.
Där har du du en poäng, balkongen är klart störst med sina ca 35-40kvm medans min "lilla" altan är ca 20kvm bara. Så det kanske är en terass iallafall.....;)

"Vad kallar man det som är ovanpå ett tak? Har en utbyggnad på mitt hus som är 2vån med platt tak medans övriga huset är 3vån, jag har en "balkong"dörr ut och har trätrall på falsat plåttak och staket runt, i mitt tycke så är det en balkong."

Jag skulle kalla det för en takterrass;)
En balkong hänger i regel "fritt" med infästningar i vägg och bjälklag. Det finns också balkonger som står på stolpar men de är fortfarande balkonger, inte altaner...eftersom de ej är i markplanet utan högre upp..?
Och nog kan storleken ha betydelse...även om jag inte kan hitta något om det...
I folkmun är väl en balkong iaf den minsta av dem. Altan och terrass störst...och veranda nånstans i mitten...men de kan ju vara stora de med. En altan kan ju vara liten...Ett däck ligger väl ändå på marken och behöver inte ha kontakt med huset.
Inglasade verandor kan ju finnas på baksidan av huset också...men då är det ju mer en förlängning av huset eftersom den är inglasad.
Inglasade balkonger...vad är då de?
Ja, det kan väl bli hur invecklat som helst!

enasnilla skrev:
"
Ja, det kan väl bli hur invecklat som helst!
Precis, låt folk kalla det för vad som dom tycker passar, sen om det inte är helt rätt, vem bryr sig? Dom flesta förstår precis vad man talar om iallafall. ;)

Och om de inte förstår så är det väl inte värre än att de går ut på baksidan och upp på trädäcket i glasverandan när alla andra är nere på balkongens inhängnade altan och har grillparti:D:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.