4 502 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Vad är egentligen en altan?
Där har du du en poäng, balkongen är klart störst med sina ca 35-40kvm medans min "lilla" altan är ca 20kvm bara. Så det kanske är en terass iallafall.....it-snubben skrev:
"Vad kallar man det som är ovanpå ett tak? Har en utbyggnad på mitt hus som är 2vån med platt tak medans övriga huset är 3vån, jag har en "balkong"dörr ut och har trätrall på falsat plåttak och staket runt, i mitt tycke så är det en balkong."
Jag skulle kalla det för en takterrass
En balkong hänger i regel "fritt" med infästningar i vägg och bjälklag. Det finns också balkonger som står på stolpar men de är fortfarande balkonger, inte altaner...eftersom de ej är i markplanet utan högre upp..?
Och nog kan storleken ha betydelse...även om jag inte kan hitta något om det...
I folkmun är väl en balkong iaf den minsta av dem. Altan och terrass störst...och veranda nånstans i mitten...men de kan ju vara stora de med. En altan kan ju vara liten...Ett däck ligger väl ändå på marken och behöver inte ha kontakt med huset.
Inglasade verandor kan ju finnas på baksidan av huset också...men då är det ju mer en förlängning av huset eftersom den är inglasad.
Inglasade balkonger...vad är då de?
Ja, det kan väl bli hur invecklat som helst!
Jag skulle kalla det för en takterrass
En balkong hänger i regel "fritt" med infästningar i vägg och bjälklag. Det finns också balkonger som står på stolpar men de är fortfarande balkonger, inte altaner...eftersom de ej är i markplanet utan högre upp..?
Och nog kan storleken ha betydelse...även om jag inte kan hitta något om det...
I folkmun är väl en balkong iaf den minsta av dem. Altan och terrass störst...och veranda nånstans i mitten...men de kan ju vara stora de med. En altan kan ju vara liten...Ett däck ligger väl ändå på marken och behöver inte ha kontakt med huset.
Inglasade verandor kan ju finnas på baksidan av huset också...men då är det ju mer en förlängning av huset eftersom den är inglasad.
Inglasade balkonger...vad är då de?
Ja, det kan väl bli hur invecklat som helst!
Klicka här för att svara