Jag har fått offert på vår tilltänkta altan, 37 kvm, som jag tycker är orimligt hög.
Den ska vara med staket och ha en relativt lång trappa men ska vara utan tak.
Priset jag fått i offerten är 37 000 för arbetet och 36 000 för materialet, dvs totalt 73 000.
Kan det ses som ett rimligt pris?

Tacksam för råd.

han värkar inte va så sugen på att bygga din altan... låter lite väl saftigt det.

gör du det sälv borde du hamna på ca 15kkr.

Hej Erik1966!

Alla försöker säkert ta i så de spricker vad avser offerter.
Men med tanke på det rådande läget idag på arbetsmarkanden och om det är en normal altan som skall byggas med plintar m.m. så borde priset hamna på ca 1000kr/kvm utan staket och trappa (de sakerna kan ta lite tid att bygga).
Men gör du allt detta själv bör du landa på ca 500kr/kvm.

Hälsn

/Mikael//

Jag har för mig att min faster gav typ 100.000 för sin altan för 8 år sedan, inklusive skjutfönster, skjutdörr, tak med kanalplast.

Förr i tiden kunde man bli dömd för ocker. Personligen tycker jag detta är ett solklart fall, oavsett vilka tider vi lever i.

Tack för era kommentarer. Det känns definitivt som om materialpriset är helt fel medan arbetskostnaden kanske kan vara OK med tanke på tillverkning av trappa och räcke. Jag räknar med 500/timmen, då motsvarar kostnaden ca 9 dagar.

37 m2 = ca 1000kr per m2 material samt arbete... inkl moms. det tar imte 9 dagar att bygga den.

Mvh Axelzons

Dels läser jag att det handlar om Stockholm, vilket höjer prisbilden en del.

Dels vet vi ju inte mer exakt vad som ingår i offerten, förutsättningar etc. så det är ju svårt att ge en mer korrekt bedömning..

Vårt altanbygge börjar på måndag, vi ska bygga ca 25 kvm, med ett trappsteg runt om, + två vindskydd. Vi bad om offerter på allt material i A-impregnerad furu inkl plint ja allt material. Offerten landade på strax under 9000:- (Beijers var 1000:- billigare, men då var virket AB-impregnerat)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.