28 250 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Lutning på altangolv/trall
Kanske en dum fråga, men jag är ju amatörbyggare. Trallen skall ju luta ca 5 mm (?) per meter för vattenavrinning. Rent spontant så tycker jag att lutningen borde vara längs med trallbrädorna, men spelar det någon roll om lutningen sker "på tvärsen"?
Själv försökte jag motsvarande ... men av någon anledning, kanske böjd tumstock ..
blev däcket i absolut lod .. åt alla håll.
Finner emellertid inget större problem med det. Visst kan det ligga lite väta strax efter regn men det brukar dunsta bort !!
Finner emellertid inget större problem med det. Visst kan det ligga lite väta strax efter regn men det brukar dunsta bort !!
Jag tackar för dessa konkreta råd, det underlättar, om jag nu lyckas bygga horisontellt, det kanske blir vågformat.
Ytterligare några frågor:
När jag lägger en trallbräda längs med husväggen, skall jag lägga tätt mot väggen eller lämna en glipa, 10 mm?? Brukar ni lägga en plåtprofil, droppnäsa? Jag har liggande dalapanel.
Dörrfodren blir för långa, skall jag kapa de jäms med trallbrädan eller kanske ca 10 mm ovanför eller skall jag göra urtag i trallbrädan?
Har inte börjat snickra ännu, arbetar med dränering först, för övrigt har Beijer (på orten, inte Uppsala) slut på trallvirket, ni på forumet är alldeles för flitiga.
Ytterligare några frågor:
När jag lägger en trallbräda längs med husväggen, skall jag lägga tätt mot väggen eller lämna en glipa, 10 mm?? Brukar ni lägga en plåtprofil, droppnäsa? Jag har liggande dalapanel.
Dörrfodren blir för långa, skall jag kapa de jäms med trallbrädan eller kanske ca 10 mm ovanför eller skall jag göra urtag i trallbrädan?
Har inte börjat snickra ännu, arbetar med dränering först, för övrigt har Beijer (på orten, inte Uppsala) slut på trallvirket, ni på forumet är alldeles för flitiga.