28 250 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Lutning på altangolv/trall
Kanske en dum fråga, men jag är ju amatörbyggare. Trallen skall ju luta ca 5 mm (?) per meter för vattenavrinning. Rent spontant så tycker jag att lutningen borde vara längs med trallbrädorna, men spelar det någon roll om lutningen sker "på tvärsen"?
Själv försökte jag motsvarande ... men av någon anledning, kanske böjd tumstock ..
blev däcket i absolut lod .. åt alla håll.
Finner emellertid inget större problem med det. Visst kan det ligga lite väta strax efter regn men det brukar dunsta bort !!
Finner emellertid inget större problem med det. Visst kan det ligga lite väta strax efter regn men det brukar dunsta bort !!
Jag tackar för dessa konkreta råd, det underlättar, om jag nu lyckas bygga horisontellt, det kanske blir vågformat.
Ytterligare några frågor:
När jag lägger en trallbräda längs med husväggen, skall jag lägga tätt mot väggen eller lämna en glipa, 10 mm?? Brukar ni lägga en plåtprofil, droppnäsa? Jag har liggande dalapanel.
Dörrfodren blir för långa, skall jag kapa de jäms med trallbrädan eller kanske ca 10 mm ovanför eller skall jag göra urtag i trallbrädan?
Har inte börjat snickra ännu, arbetar med dränering först, för övrigt har Beijer (på orten, inte Uppsala) slut på trallvirket, ni på forumet är alldeles för flitiga.
Ytterligare några frågor:
När jag lägger en trallbräda längs med husväggen, skall jag lägga tätt mot väggen eller lämna en glipa, 10 mm?? Brukar ni lägga en plåtprofil, droppnäsa? Jag har liggande dalapanel.
Dörrfodren blir för långa, skall jag kapa de jäms med trallbrädan eller kanske ca 10 mm ovanför eller skall jag göra urtag i trallbrädan?
Har inte börjat snickra ännu, arbetar med dränering först, för övrigt har Beijer (på orten, inte Uppsala) slut på trallvirket, ni på forumet är alldeles för flitiga.
Inte alltid den konvexa sidan är den "fina sidan" .. i varje fall inte med virke från byggmax. Men får man några som samlar väta .. och det skulle bli ett problem i framtiden .. Är det ganska enkelt att byta just dessa.
Men visst rekommenderas det väl att ha ett "fall" om 5mm/metern ?? Kanske en onödig rekommendation ?
Men visst rekommenderas det väl att ha ett "fall" om 5mm/metern ?? Kanske en onödig rekommendation ?
min altan är nästan 11,5 m lång det skulle motsvara 5,5 cm lutning?jesped skrev:Inte alltid den konvexa sidan är den "fina sidan" .. i varje fall inte med virke från byggmax. Men får man några som samlar väta .. och det skulle bli ett problem i framtiden .. Är det ganska enkelt att byta just dessa.
nej tack
bygg altan i våg.
sen lägger du ej trallen innefrån utan börja längst ut. då kan du klyva den sista emot grunden.....
mvh
snickar estwing
Man börjar som sagt utifrån, jag lät det vara en glipa närmast väggen, iddes inte hålla på och klyva trallen för att täcka 45 mm hål där ändå ingen ska gå och inget ska stå
Lutning? Jag gjorde allt jag mäktade för att få den i våg
har inte sett nåt problem med det alls.
Lutning? Jag gjorde allt jag mäktade för att få den i våg
min altan är nästan 11,5 m lång det skulle motsvara 5,5 cm lutning?jesped skrev:Inte alltid den konvexa sidan är den "fina sidan" .. i varje fall inte med virke från byggmax. Men får man några som samlar väta .. och det skulle bli ett problem i framtiden .. Är det ganska enkelt att byta just dessa.
nej tack
bygg altan i våg.
sen lägger du ej trallen innefrån utan börja längst ut. då kan du klyva den sista emot grunden.....
mvh
snickar estwing
Ingen som har synpunkter på kapning av dörrfoder och ev plåt med droppnäsa??
Tack för tipset, går tyvärr inte att bygga lägre
Varför skulle du lägga dropplist ?
Om du kapar dörrfodret får du nog en oönskat glipa i fasaden (under trallen) ... eller tänker jag fel ?
Jag byggde just runt husknuten, som jag naturligtvis inte kapade ... själv tycker jag det ser helt normalt ut med formsågade trallbrädor, finns ju sådana vid stolparna också ..
Om du kapar dörrfodret får du nog en oönskat glipa i fasaden (under trallen) ... eller tänker jag fel ?
Jag byggde just runt husknuten, som jag naturligtvis inte kapade ... själv tycker jag det ser helt normalt ut med formsågade trallbrädor, finns ju sådana vid stolparna också ..
Jag skulle såga ur trallbrädan hellre än att ligga på knä å kapa foder på plats, alltid den enkla vägenAmatörbyggaren skrev:
Även om Du väljer att klyva brädan närmast väggen (å inte som jag då, struntar i den
Jag tackar för synpunkterna/ råden.Anledningen till att jag inte kan bygga altangolvet ner på grunden är att det finns två olika huskroppar, varav den ena ca 20 cm högre.
Kommer att lämna en glipa på ca 10 mm och skippa plåten.
Kommer att lämna en glipa på ca 10 mm och skippa plåten.
Klicka här för att svara