Hej!
Det är spännande nästan jämt
Bakgrund: Siporexkåk, stora fönsterpartier i öster + uteplats i öster.
Behov: markis 7 meter bred, gärna med ett utfall på 4m + 2 screens för två fönster som inte täcks av markisen. Vi vill slå två flugor i en smäll och dels få lite svalare inomhus plus en markis till uteplatsen.
Har tagit in offerter från tre återförsäljare som säger helt olika saker; en säger att man absolut ska ha helkassett, en säger semikassett är det bästa och den tredje säger att kassett är onödigt. Vävarna tycks vara ungefär likvärdiga, från Sandatex. Samtliga använder Somfy för automatstyrningen. Priserna tycks vara ungefär likvärdiga (~30-45kkr oförhandlat ink moms ink installation).
När det gäller screen'sen (!!) vill en borra i fönstrets aluram, en vill sätta i smygen och en vill sätta på ytterväggen. Prismässigt är det i stort sett identiskt.
Jag känner mig lite pragmatiskt och vill bara ha det som ger mest värde för pengarna, estetiken känns irrelevant eftersom det i mitt tycke ser ungefär likadant ut (och alla tre varianterna passar på huset).
Den som har erfarenheter av markiser får gärna delge lite nyanserad information, återförsäljarna tycks vara rätt insnöade på just sina produkter (såklart) och det smakar inte som att man som konsument nödvändigtvis får rätt bild av dem.
Hoppas någon har lite input, jag frågade google och där tycks inte finnas så mycket om ämnet.