Hej, ska bygga en altan utmed huset och den kommer att vara 10 x 4 m. Eftersom jag kommer att vilja ha trallen vinkelrätt mot husväggen kommer mina bärlinor också att ligga vinkelrätt mot husväggen. Jag har 45X170 för både bärlina och golvregel. Har kollat lite runt på hur många plintar jag behöver men blir inte riktigt klok på det. Tanken var att jag sätter 6 rader bärlina med 2 meters mellanrum och 2 meters mellanrum mellan plintarna, dvs 12 plintar totalt. Sedan kommer jag att lägga 10m golvregel med cc60 och 28X120 trall. Har försökt kolla lite på Thorstensens tabell men inte blivit riktigt klok på vilka avstånd som gäller. Får dock känslan av att jag måste lägga till en plint till under varje bärlina och få ett maxavstånd på 1,35 m mellan plintarna och gör jag det kanske jag bara behöver 5 bärlinor(med 2,5m mellanrum), eller?

hej...
du kan ej ha 2"7" som bärlina då du får en svikt...

ta 2"9" som bärlina så kommer detta bli kanon...
mvh
estwing

12 plintar blir kanon och enligt tabellen blir bärlinan 45x170 (gränsfall) och golvreglarna 45x120 (också där gränsfall). Fördelen med 2"7" är att de går att hantera ensam och kostar dig några 100-lappar mindre, hålla kommer det göra också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.