toolman77 skrev:
Bästa stället att skarva bärlinan är inte över en plint utan en tredjedel över till nästa plint. Sök på forumet. Lägg bärlinorna ände mot ände och dra fast en enmeters bit på varje sida med skruv i mitten och i ändarna.

Snedlasten på balkskon behöver du inte oroa dig över, det är så kort bit att momentet är försumbart.

[länk]

Har sökt.. men svaren skiljer sig väldigt, vad jag förstår på citaten nedan är det väldigt fördelaktigt att omlottskarva över en plint. Eller är det en feltolkning?

"Du kan t.ex. omlottläggga bärlinan över upplag. Då klarar skarven både moment och tvärkraft."
"Du kan stumskarva bärlinan ända mot ända med lappar på båda sidor. Kan klara lägre eller lika stort moment som bärlinan (spikgrupperna får ta belastningen och skärkraften är avgörande) och någon tvärkraft."

Källa https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40447-skarva-en-barlina-45x225.html

imported_Byggaren skrev:
Jag skulle nog ha avpassat avståndet mellan plintarna m.h.t. totala längden (och ännu hellre hela altanen efter längderna på virket) för att kunna skarva över plint efter de standardiserade virkeslängderna. (10 m med cc 2 m kan verka enkelt och bra, men virket ligger oftast på multiplar av 3, dvs. 3.60, 3.90, 4.20 osv.) Men om nu det inte går eller är önskvärt med större altan än 4x10 meter, så skulle jag gjort så här:

Jag skulle ha valt 1.8 m i cc istället mellan plintarna (och flyttat in två mellanplintar 0.4 m från båda hållen om det inte går att förlänga altanen 0.8 m, i så fall onödigt att kapa bärlinorna) och 3x3.6 i längd på bärlinorna och kapat av 0.8 m på den mittre så här:

1.8+1.8+1.4+1.4+1.8+1.8 = 10.0 m för plintarna
3.6+2.8+3.6 = 10.0 m för bärlinorna

och fått kontinuitet över ett stöd på alla tre primärbjälkarna och stumskarv rakt över plint med spikplåt p.b.s. över skarven. Alternativt satt en 0.6 m lång 'brädlapp' (egentligen en bit av samma dimension som bärlinan) över skarven p.b.s., då minskar dessutom risken för vridning/kantring.

M.h.t bredden (4.0 m) behållit tre bärlinor och siktat på 4.2 m i sekundärbärverket/bredden för att ta vara på materialet/pengarna istället för att såga av dem 0.2 m/styck, lagda med cc 0,6 m m.h.t. de klimatoriska påfrestningarna.

På dem siktat på 28x145 i trallvirke (rundade kanter) och lagt dem med kärnsidan upp för att slippa kupighet i bräderna och skruvat dem med en skruv i mitten i.s.f. de vanliga två av samma orsak, och lagda med 10 mm springa. (Men även dessa får kapas m.h.t att de inte stämmer med 10.0 m i längd totalt.) Därför bättre att gå upp till 10.8 m i längd totalt med 3 x 3.6 m längder och välja förskjuten skarv på olika reglar. Så här:

3.6+3.6+3.6 i första raden
1.8+3.6+3.6+1.8 i andra raden (en 3.6 m kapad på mitten)
3.6+3.6+3.6 i tredje raden osv.

Dimensionerna skulle då bli (med antagandet att altanen ska belastas med utemöbler och ett större antal personer, totalt cirka 250kg/m2 inkl. egenvikten) 45x170 för bärlinorna och 45x145 för reglarna om jag helt ville undvika riskera svikt i golvet. Annars 45x145 i båda fallen med måttligt förhöjd risk för svikt i golvet.
Citat från https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/64686-dimensionshjalp-ny-altan.html

Personen i denna tråd har samma altandimensioner men grövre regelverk.
Här beskrivs just att det är fördelaktigt med skarv på plint. Även att man skall förskjuta skarvarna så de inte hamnar på samma plintrad. Får inte riktigt ihop detta med någon vettig virkeslängd dock när jag har 1,5m mellan plintarna plus 70cm överhäng på båda sidorna.

Redigerat:
delore skrev:
Det är gött att gräva lite så lägger en extra plintrad i mellan :)
Gräva är gött, men med de markförhållanden du har kanske borra är allra enklast.
Biltemas markborr kostar 300 spänn och passar 150mm gjutrör.
Ta bort bärlinor och plinta tätare så blir det stadigt även med klenare dimensioner.

EDIT !!! AHA, du var redan inne på att borra, kanske ska läsa hela tråden innan jag kommer med råd :rolleyes:

//Jante

Redigerat:
Jante skrev:
Gräva är gött, men med de markförhållanden du har kanske borra är allra enklast.
Biltemas markborr kostar 300 spänn och passar 150mm gjutrör.
Ta bort bärlinor och plinta tätare så blir det stadigt även med klenare dimensioner.

EDIT !!! AHA, du var redan inne på att borra, kanske ska läsa hela tråden innan jag kommer med råd :rolleyes:

//Jante
Det blir att hyra jordborr!

Bifogar min preliminära skiss över bärlina, skarvar, plintar och utsättningar av plintar för pålar till vindskydd.
Känns inte helt optimalt här mycket spill på brädor och skarvarna ska väl egentligen vara förskjutna så de inte ligger i samma kolumn.
Teknisk ritning av bärlina med måttangivelser, skarvar och plintar för konstruktion av vindskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Progress och problem!

Hålen är nu grävda med en manuell jordborr, fick spada ur hålen lite i kanterna.
Det gick utmärkt i denna sandiga jord. Lagt 10 cm grus i botten och lagt två av fyra plintrader.
I den innersta raden använder jag mig av befintliga plintar med fasta stolpsko. I resterande rader använder jag nya plintar med efterjusterbara skor från Benders.

Mitt eventuella problem är nu att för att få de fasta och de justerbara stolpskorna i våg så hamnar några av plintstenarna för de justerbara skorna några cm under normal marknivå (marken lutar).
Är detta ett problem? Och vad hade ni i så fall gjort åt det?

Bifogar även en uppdaterad ritning av altanen.

Ritning av en altankonstruktion med måttangivelser och plintplacering.
Skapa konto

Uppgrävd trädgård för altanbygge med synliga hål och några plintar i sandig jord.
Skapa konto

Jag ser inte att det ska vara något problem. Se bara till att gräva ur tillräckligt så inte bärlinorna har direktkontakt med jorden i onödan.

B
bärlinor ska ju skarvas mitt emellan, där momentet i regeln är noll... samma gäller golvbjälkar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.