Byggahus.se

Hur får jag plats med belysning i frisen?

1. Nancy Biäng
    Medlem · Vassbacken Västra Götaland · 433 inlägg

Nancy Biäng

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170623_143456.jpg
    Undrar om jag missuppfattat något här, eller om jag bara är för trött för att tänka. Det är inte enkelt för en ensam tant att bygga trädäck vill jag lova, men det går ;) Hur som helst, kolla bilden här nedan. Jag vill ju sätta trall som beklädnad på utsidan av bärlinan, kan iofs välja slät 22 mm trall där. Men alltså, om man vill att trallen skall sticka ut i alla fall en centimeter, och lägger en balk innanför (se balkskon) som stöd för fris och ändarna på trallen, då blir det för smalt för att borra ner belysningen i frisen. Jag kan ju ha dubbel fris, men då måste jag ha ytterligare en balk... Hur ska jag göra?

2. H
    Medlem · Karlskrona · 6 854 inlägg

huggan

Medlem
    Jag har valt att ha tre brädor till min fris och sedan haft belysningen i mitten, det kräver en del kortlingar så du kan skruva men det blir snyggt.

• Laddar…
  3. Nancy Biäng

Nancy Biäng

Medlem
    Och JA jag vet att det är midsommarafton :) Man ska ju ha trevligt och jag tycker faktiskt att det är trevligt att snickra på mitt trädäck... men jag får väl snart sluta då grannarna kanske vill ha lite lugn och ro :)

• Laddar…
  4. Nancy Biäng

Nancy Biäng

Medlem
    Tack snälla men vad är en kortling, har inte lärt mig alla termer än :) ?

• Laddar…
  5. Y
    Medlem · Skåne · 6 858 inlägg

Yrrol

Medlem

Kortling är en liten regel mellan dom stora

6. Nancy Biäng

Nancy Biäng

Medlem
    Tack snälla du :) Jag hade precis listat ut vad huggan menade :) Ja, så får det bli så klart, det var som jag trodde, tankesvacka! Härligt att ni räddade mig från ett felbygge Yrrol och huggan, nu gör jag kortlingar av balken som jag tänkte lägga på längden... *jösses* Två brädors fris blir det, för däcket är bara 4x4 meter.

7. H
    Medlem · Karlskrona · 6 854 inlägg

huggan

Medlem
    Glöm inte lägga upp lite bilder under arbetets gång, det är alltid roligt att se.

• Laddar…
  8. Nancy Biäng

Nancy Biäng

Medlem
    Jadå... Jag brukar ju lägga mina projekt på bloggen när de är klara, men det kanske blir någon bild i den här tråden också :)

9. Nancy Biäng

Nancy Biäng

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.