Hej!
Jag ska i sommar bygga om vår altan, byta ut reglar och hela köret. Vi tänkte förlänga altanen med 90 cm utåt, men då är problemet att de gjutna fundamenten redan sitter där de sitter r(90 cm längre in) från gamla altanen.
Vi kommer inte att gjuta några nya plintar, så vi undrar, kan man ha ett överhäng på 90 cm utanför stolparna eller sviktar det för mycket? Givetvis är ju reglarna (165 x 44) med ända ut även om stolparna sitter längre in. Förtydligande: Altanen ligger 160 cm ovan mark (med utrymme under), så då kommer utbyggnaden av altanen hänga ut 90 cm i luften.

Vad är det för virke du har tänkt använda som har den dimensionen? 165x44

Du kan ju alltid sätta en snedsträva mellan stolpe och bärlina.
Jag kan inte spännviddtabellen på rak arm men känslan är att 90cm är för mycket överhäng. Misstänker att du har ett räcke som väger en del förutom trallen.

Sent svar, men vi tänker köra på snedsträvan tror jag. Hittills har vi rivit gamla altanen, satt upp de flesta nya stolparna och gjutit 2 nya plintar (i vardera ände av altanen) då de gamla stolparna som satt där stog rakt ner i jorden... Hittils jobbat ungefär 19 timmar två pers. Undrar om du har ngn smart lösning på detta problem:
I stenmuren som 4 av stolparna sitter i på ena sidan, har bara 3 stolpar ingjutna plintar, medan en bara stig direkt på den skrovliga muren. Vi tänker att vi kanske kan stenborra ett hål åt en plint, men finns det något enklare sätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.