Trall levererad full med sprickor - reklamera?

2k läst  23 svar

Sida 2 av 2
  1. T
    Medlem Nivå 4
    Fick inte ut mer än att det var 'Norrlandstrall'...

2. T
    Medlem Nivå 4
    Frågade leverantören men de hade inte en aning när jag nämnde G4-X. Istället pratades det om C-klasser och att det var Norrlandstrall som skulle vara mycket bättre. Läste ett annat inlägg om just norrlandstrall här på forumet. Varierar tydligen oerhört i vad man får där begreppet 'Norrlandstrall' verkar ha urvattnats...

3. T
    Medlem Nivå 4
    Gick på ditt förslag och besökte leverantören idag. Virket de hade på plats var av helt annan kaliber. Förklarade för ägaren att jag var missnöjd med alla sprickor osv. och fick först till svar att det hade varit torrt ute och det påverkat en hel del. Jag stod på mig och hävdade att rimligen borde då också allt annat på plats påverkats vilket det sannerligen inte hade gjort. Han backade och föreslog att jag själv kunde välja ut det jag ville ha så skulle de kostnadsfritt leverera och byta ut virket. Det lösningen fungerar för mig så nu slipper man den ångesten. :)

Tokslut, begren, tobbbias och 6 till gillar
  4. T
    Medlem Nivå 4
    Tusen tack allihop för bra och snabb återkoppling! Får allt utbytt och nu kommer jag själv välja ut virket :whistle:

Har ni f.ö. några tips på kriterier för bra virke? Om jag har förstått allt rätt så är följande en bra början: Helst inga sprickor, få och små kvistar, årsringar mot sidan/kanten av trät?

Tack än en gång.:ok::)

5. A
    Medlem Nivå 6
    Bry dig inte om sådan. Se bara till att den är rak, hel och tyngre desto bättre.

begren gillar
  6. R
    Medlem · Nivå 11
    När du får hem trallen ska du täcka den med en press och vattna den varannan dag under pressen
    Trallen är säkert blöt när du får hem den och mjuk , men torkar den så blir den besvärlig att lägga
    samt tänk på att den även är lite svullen som blöt och kommer att torka ihop. , med större springor som följd
    Fungerade utmärkt för mig , har 400 m2 totalt

7. F
    Medlem · Nivå 12
    Vattna den under presseningen??? Skulle jag inte göra. Däremot täcka den helt så att den inte krymper så hårt i gavlarna är en bra idé. Och lägger man upp den längre tid är det rekommenderat att ströa upp mellan varje lager, det brukar vara ströat på vartannat i buntarna. Men generellt, det skall läggas direkt.

8. F
    Medlem · Nivå 12
    Bra jobbat. (y):strong:

9. B
    Medlem Nivå 1
    När jag och min far hämtade på lokala brädhandeln fick vi gå igenom flera travor för att få ok trall .

Visst spricker det efter ett par år men de är juh bara charmigt men det ska se bra ut när man lagt det :D

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: