Trall levererad full med sprickor - reklamera?

2k läst  23 svar

Sida 1 av 2
  1. T
    Medlem Nivå 4
    Hej allesammans!

Vi fick idag trall 28*120, stolpar 95*95 och reglar/bärlinor 45*170. Nästintill allt har sprickor (se bifogade bilder). Av vad jag förstått efter att ha läst här i forumet så är det vanligt med sprickor som dyker upp i efterhand, bl.a. pga ifästning utan förborrning i ändar etc. Men nu materialet är 'orört', vad är det som gäller då? Skall vi vara nöjda med det vi fått levererat och såga bort ändarna som verkar vara värst utsatt? Eller skall vi kräva att de tar tillbaks virket?

Känns oerhört olustigt, särskilt när man som jag är en glad amatör som åtagit sig att bygga ett ordentligt trädäck (grävt för plintar, grundat med makadam, paddat osv.) som skall hålla i åtminstone 10 år till :)

2. fgo
    Husägare · Nivå 11
    I mina ögon ser det inte bra ut.
    Långt ifrån nytryckt.
    Jag hade velat få det utbytt.

3. P
    Medlem · Nivå 7
    Reklamera fortast möjligt. Det bästa är att plocka virket själv på bygghandeln annars får man sån här skit...

4. F
    Medlem · Nivå 9
    Det är inget fel på virket. Virket är tort antagligen för att det syns att det är sånt som lämnat från förra sommaren. Därför har det sprickor. Nu när du fått färdigt torkat virke kan du såga bort vända och dölja sprickorna, hade det varit nyimpregnerat hade dom dykt upp efterhand efter att däcket redan var lagt. Du borde kanske tacka återförsäljaren istället?

5. H
    Medlem · Nivå 6
    Ja det där var ingen höjdare.

Trekantshatt gillar
  6. F
    Medlem · Nivå 9
    Ja, det har du säkert.

7. T
    Medlem Nivå 4
    Tackar allesammans för snabba svar! Slår leverantören en signal imorgon för att höra hur de ser på saken. Känns skönt att höra att mina föraningar inte var helt obefogade. Rent krasst känns det som att det vore bättre att lämna tillbaks allt och gå till en annan leverantör med bättre virke...

8. K
    Medlem Nivå 5
    vilken kvalite har du valt?

9. F
    Medlem · Nivå 12
    Torr trall är aldrig nån höjdare. Svårskruvad, vrider sig mm. Jag hade frågat när det var tryckt (vilket dom kan spåra om du har nån häftad lapp från leversntören) sen hade jag ljugit och sagt att min snickare kräver, och säger att man kan förvänta sig relativt nytryckt trall.

Trekantshatt gillar
  10. F
    Medlem · Nivå 9
    Torr trall har vridit sig färdigt redan. Våt trall vrider sig vartefter.

11. D
    Medlem · Nivå 14
    Varför skulle blött virke vara så mycket bättre?

12. ghoti
    Medlem Nivå 7
    Vad är det för sortering? G4-3 får se ut nästan hur som helst och då hjälper det inte om du ber om en ny batch. G4-2 och bättre borde se bättre ut än sådär.

13. F
    Medlem · Nivå 12
    Ja. Och med tanke på att trallskruv inte ens orkar dra ner en redan skev, torr trall så är fortsatta diskussioner överflödiga eller hur? :rolleyes:

Ibland kan man undra om vissa gör sig till eller verkligen menar och tror det dom skriver?

14. F
    Medlem · Nivå 9
    Skojar du? Köp ordentlig skruv.

15. F
    Medlem · Nivå 12
    Sluta tramsa! Och lägg ner att försöka övertyga dom som inte vet att acceptera skit. Ingen accepterar toktorra propellrar till trallbrädor. Antingen begriper du inte bättre själv eller så trollar du.

Jobbar du på Hornbach i Göteborg? För jag mötte en som resonerade likadant och vägrade ta fram en ny pall med trall till mig innan allt annat bortsorterat av andra kunder var sålt. När jag påpekade att det var torrt, skevt, sprucket och låg kvalite rent generellt så säger flötet "det beror ju på vad man skall ha det till" :rolleyes:

mycket irriterande.

EDIT : jag skruvar med A4 4,8x75 duger det Finndjävel eller har du nåt annat du rekommenderar? Kanske galvad 4" spik?

Redigerat 30 jun 15:34
    Trekantshatt och Pappa1986 gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: