På min altan sitter det tre st skjutdörrar / skjutpaneler / skjutväggar som en tidigare ägare monterat. Även när de är fråndragna så mycket som det går tycker jag att de blockerar för mycket ljus så jag hade tänkt att plocka ner dem. Det visade sig dessvärre vara lättare sagt än gjort.

Jag hade hoppats på att det bara skulle vara att lyfta väck dem, men det gick inte. Sen provade jag att skruva loss skenorna i överkant för att se om det skulle gå att vicka loss dem, men nej. Spåren i nederkant är så pass höga att det är omöjligt att lyfta dörrarna högt nog för att de ska komma över. Spåren i nederkant är dessutom limmade och inte skruvade, och limmet är så starkt att när jag försöker bända loss dem så går det flisor ur markstenen. Funderade på om det skulle gå att göra något genom att justera muttern mellan dörrarna och rullbeslagen, men där är det så trångt att inga av mina nycklar eller tänger kommer åt.

Finns det något trick? Hoppas på att jag missat något uppenbart

• Altanens träskjutdörr fastsatt med metallbeslag i övre skena, mot bakgrund av korsad trägrind och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nederkant av skjutdörrar med synliga metallspår och rullbeslag monterade på en altan med marksten nedanför.
    Skapa konto
  • Närvarbild av rostade rullbeslagen på en skjutdörrsskena som är monterad på träyta.
    Skapa konto
löste det! lyckades hitta en nyckel som var tillräckligt platt, fick loss muttrarna lite och kunde då haka av dörrarna (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.