Ska bygga ett plank som är tänkt att dels vara norrvägg för ett mindre växthus och dels vara "värmeupptagare" för fruktträd planterade framför det. Planket kommer antagligen framöver att kompletteras med några mindre gabioner eller en lägre mur på sydsidan för att öka värmelagringen.

Har införskaffat plintar och 95x95 tryckta stolpar, men ännu inte kommit fram till vilken typ av brädor som är lämpligast för själva planket. Tänker typ fjällpanel, baspanel eller spontat eftersom planket ska vara hyfsat tätt. Men panelerna är ju egentligen tänkta att endast utsättas för fukt från ena sidan, och är därför fundersam på om det kan bli problem med vatten som tränger in från det som normalt är "baksidan" av en husvägg och liksom blir liggande i de horisontalla springorna på den sidan utan "fjäll"? Likaså riskerar ju vatten att ligga kvar i gliporna på spontade brädor.

En lösning är ju att fasa av ovankanten på baksidan av brädorna så att den lutar nedåt-utåt, men känns som ett lite tråkigt jobb om det inte är nödvändigt. Vilken typ av panel brukar man använda till sånthär? Är fuktproblemet ett icke-problem?

Har inte heller bestämt om jag ska ha tryckta eller otryckta brädor som oljas in - vilket blir egentligen billigast? Antar att obehandlade baspaneler/spontade och dylikt måste behandlas på hela brädan, dvs. även den spontade delen? Isåfall duger det ju inte att bara gå över hela rasket när det är uppsatt, utan måste göras innan = mer arbete och krångel...
 
L
Den där värmelagringen ställer jag mig frågande till. Är det inte enklare och bättre om du kör med vanligt tryckt virke och bygger ett vindskydd där vinden kan silas genom planket. Luften blir turbulent annars eller spelar inte det någon roll? Om växthuset behöver en tätare vägg kan du komplettera med en plywood skiva just där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.