Hej,

Bor i lgh 8,5 vån, i ett punkthus från 50-talet. Sista två åren har det uppkommit sprickor i ytskiktet som ser ut att vara några mm tjockt av kalk/betong/spackel/färg? Det tränger ner fukt iaf och fler chok lossnar vartefter.

Är detta något jag kan åtgärda själv? Typ knacka loss de lösa skikten och lägga någon ny beläggning/skydd - vad i så fall?

Eller är det bara proffs som kan avgöra?

Jag är inte superhändig men enklare renovering är inga problem.
 
  • Skadat ytskikt med sprickor och flagande bitar av betong eller spackel på en byggnadsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en hand som håller en sprucken och flagande bit av väggskikt, visande skadans tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i en lossnad bit av en grå vägg med synliga sprickor och skadat ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkong med sprickor och flagande ytskikt på betongen, omgiven av möbler och krukväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ska du inte röra. Är det en bostadsrätt bör du informera styrelsen; är det en hyresrätt bör du informera hyresvärden. Oavsett vilket bör det inspekteras för att se vad som orsakat det, och om hela konstruktionen är i dåligt skick.
 
  • Gilla
Elin Sofia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.