Hej!

Håller på med en baksida där vi har rivit bort en hel del buskar mindre träd och sparat det som är av värde. Nästa år är det dags att anlägga en pool och spabad (vi älskar att bada både sommar och vinter). Vi har ritat och trixat en hel del men blir inte nöjda med det hela. Tanken är att poolen ska vara till häger, som på bilden. Där är det enda stället det inte finns rejäla berg. Spa-badet hamnar bland lite fina buskar som vi har sparat från befintlig trädgård, då vi tänkte det är mysigt att "rama in" det hela lite, vi har dessutom insyn både från höger och vänster från grannar så ju mer insynsskyddat desto bättre, så blir det något sånär intimt.

Poolen är vi relativt nöjda med gällande placering och så, men spabadet får vi inte till. Ska vi ha trall runt eller bara där framme. Jag tycker det är vettigt att ha lite trall runt hela spa-badet förutom kanske mot baksidan. Hur bred ska den vara i så fall? Den på bilden tycker jag är i smalaste laget.

Jag har ritat in frågetecken vid de delar vi själva har problem med, men ni kanske ser andra möjligheter. Vi vill undvika en alltför stel yta med bara trall utan gärna lite växter som mjukar upp det och gör det till en "oas".

Ytan fram till där grillen står kommer antagligen att bli något uterum eller paviljong. VI kommer även slänga in en hel del belysning i buskaget runt spa-badet och främst vintergrönt i blandad kompott.

Illustration av trädgårdsdesign med pool, spabad, trädäck och frågetecken som markerar osäkerhet i planering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
S

Spontant tycker jag att SPA bad och pool borde ligga närmare varandra och ha bättre insynsskydd. Till det kan du ju använda både växter och spaljéer. Jag tycker absolut att man bör kunna gå runt SPA badet. Själv är jag allergisk mot trallvirke med olika riktning. Det fungerar dåligt i praktiken eftersom torkningen är mycket större radiellt än i längsled. Det blir lätt fula glipor. Däremot kan du ha släpp i trallen där det växer saker. Den stora ytan med trallvirke ser lätt ödslig ut. Det är bara i Blekinge, Sveriges riviera, som man kan göra något sådant och få det användbart under en längre tid. I måndags plockade hustrun och jag en halv liter jordgubbar...

J justusandersson skrev:
Spontant tycker jag att SPA bad och pool borde ligga närmare varandra och ha bättre insynsskydd. Till det kan du ju använda både växter och spaljéer. Jag tycker absolut att man bör kunna gå runt SPA badet. Själv är jag allergisk mot trallvirke med olika riktning. Det fungerar dåligt i praktiken eftersom torkningen är mycket större radiellt än i längsled. Det blir lätt fula glipor. Däremot kan du ha släpp i trallen där det växer saker. Den stora ytan med trallvirke ser lätt ödslig ut. Det är bara i Blekinge, Sveriges riviera, som man kan göra något sådant och få det användbart under en längre tid. I måndags plockade hustrun och jag en halv liter jordgubbar...
Tack för svaret. Ja det är tur att vi bor i Blekinge hehe. Jag lovar dej, med småbarn som vill ha allt från lektält till trampbilar på altanen kommer den inte att vara så öde speciell länge. VI har även planer på en paviljong/grillplats/soffgrupp etc.

Ja insynsskydd har vi tänkt på men det är svårt tycker jag när man bygger inne i en trädgård, det blir lätt smala "korridorer" mellan t.ex. ett högt plank och vår häck mot grannen. Vi har så pass höga häckar mot grannen att insyn inte är något problem, det är värre med "mysigheten" som blir lidande. Sen blåser det en del här också, så vi kommer att ha nån sorts vindskydd runt pool och spabad i alla fall.

Intressant observation med att kunna gå runt spabadet. Vi besökte Ronneby brunn för några veckor sen, och jag studerade deras tre spabad. Dessa är endast åtkomliga från en sida. Vi får fundera lite till här... speciellt hur vi får till mysigheten.

/S

Om det finns bra insynsskydd i tomtgränsen kan man ju strunta i den aspekten. Personligen tycker jag att växter är det bästa hjälpmedlet att skapa rumsbildningar. Jag är inte överdrivet kunnig på det området, men det gäller att undvika de som snabbt blir för höga. Det är definitivt ett problem i Blekinge där mycket växer för bra. Om jag ska sammanfatta: kunna gå runt SPA badet och allt trallvirke med samma riktning, är viktigast.

En liten detalj som jag tycker höjer utseendet massor är rundade hörn på trallen alltså inte jätte radie men i stil med radien på spa-badet eller något större.
Håller med föregående inlägg angående riktningen på trallen klart snyggast om det ligger åt samma håll hela trallen(kan vara snyggt med en ram runt om men det brukar bli skevt med tiden tyvärr).
Hade det varit mitt projekt det där så hade jag lagt det i den riktningen du har vid grillen hela vägen ut och kört med rundade hörn och några infällda lampor på väl valda ställen sen lite växter i stora krukor för att se vart dom passar.
Hade nog velat sätta typ up-lights ute i buskarna vid spat.
Angående trall runt spa-badet så ja det vill man ha ör att det blir lätt trångt och instängt annars men gärna buskar utanför det så det blir lite vindskyddat och mysigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.