Behöver en vettig lösning vid bygge av takad altan där bärlagret kommer ligga under marknivå. Vill ju inte fylla upp med jord direkt mot altanen då kommer ju fukt ligga o trycka emot. Kan man lägga en markskiva av något slag runt om o sedan jord utanpå? Platon? Eller måste man göra någon form av dike?
Sorry om jag var otydlig. Men så här ser det ut. Syns kanske inte helt tydligt men bärreglarna ligger under marknivå vilket bla beror på att hela huset ligger för lågt (svårt göra ngt åt) och lutningen har tidigare varit in mot huset. Nu åtgärdat så att det det ska luta ut från huset.niklasn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog kommit fram till hur jag gör. Drar en fuktisolermatta (typ Platon men en billigare sort) runtom. Fyller på med lite makadam i botten och därefter jord men låter mattan sticka upp några centimeter över marknivån. Därefter lägger jag en plattrad runt om hela alten (fiberduk, och stenmjöl under). Sätter även några små ventilationsgaller runtom i underkant av ramen. Det borde väl funka?
Vad har du tänkt att ha att gå på? Lägger man någon form av trall med (små) mellanrum så lär ju inte ventilationen vara ett problem.
Eftersom du ska bygga tak så blir där inte mycket fukt i all fall.
Eftersom du ska bygga tak så blir där inte mycket fukt i all fall.
Vanligt trallvirke med en knivseggs mellanrum emellan (blir ju större med tiden). Kanske överdrivet med små ventilationsgaller men mest angelägen om att inte ha jord som trycker direkt mot ramen av altanen (därav tänkta fuktmattan emellan). Vill helst att den ska stå kvar om 20 år.M Maximarcus skrev:
Klicka här för att svara