Jag tänkte bygga en altan men behöver lite råd.
Det sluttar ner från huset så övre änden skruvas i husgrunden men där plintarna står är det ca:1meter till mark. Totalt blir däcket 2,7x2,7 meter. Där ska såklart på trall och räcke sedan.
1. Är 2x6tum reglar lagom ?
2. Räcker det med två plintar ?
3. Kan man skippa bärlinan och sätta plintarna direkt i skruvreglarna eller blir det svajigt då? Kan det i så fall kompenseras med kottlingar ?
4. Tänkte även att man kan byta ur yttre ramen mot 2x8tum av rent estetiska skäl, är det lönt ?
Det sluttar ner från huset så övre änden skruvas i husgrunden men där plintarna står är det ca:1meter till mark. Totalt blir däcket 2,7x2,7 meter. Där ska såklart på trall och räcke sedan.
1. Är 2x6tum reglar lagom ?
2. Räcker det med två plintar ?
3. Kan man skippa bärlinan och sätta plintarna direkt i skruvreglarna eller blir det svajigt då? Kan det i så fall kompenseras med kottlingar ?
4. Tänkte även att man kan byta ur yttre ramen mot 2x8tum av rent estetiska skäl, är det lönt ?
Kan tänka mig att detta inte är en speciellt intressant eller unik tråd men då jag inte har någon som helst koll på bygge, hållfasthet och stabilitet är all information välkommen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ur hållfasthetssynpunkt är det ingen fördel med bärlinor, snarare tvärtom. Däremot kan det ju underlätta byggandet, särskilt om tomten är kuperad. Utan bärlinor blir det många fler plintar. 2x6 tum som golvbjälkar blir bra. Att de kragar ut 70 cm utanför bärlinan kan upplevas som lite svajigt beroende på altanens möblering. Med hänsyn till altanens begränsade storlek räcker det med två plintar, delvis beroende på bärlinans dimension.
Tack för utförligt svar, verkar som det skulle fungera att bygga såhär då. Ska jag gå upp till 2x8 tum i bärlinan eller räcker 2x6 där också.J justusandersson skrev:Ur hållfasthetssynpunkt är det ingen fördel med bärlinor, snarare tvärtom. Däremot kan det ju underlätta byggandet, särskilt om tomten är kuperad. Utan bärlinor blir det många fler plintar. 2x6 tum som golvbjälkar blir bra. Att de kragar ut 70 cm utanför bärlinan kan upplevas som lite svajigt beroende på altanens möblering. Med hänsyn till altanens begränsade storlek räcker det med två plintar, delvis beroende på bärlinans dimension.
Bärlinan har en grundläggande hållfasthets-funktion, den jämnar ut trycket mellan alla plintar och spikreglar, så visst har den betydelse. Om en plint tex sjunker, så är det betydligt enklare/bättre att kunna efterjustera en enda plint, istället för massa småplintar under varje spikregel.J justusandersson skrev:
I mitt tycke ska man aldrig slopa bärlinan, mer jobb att bygga, mer jobb i framtiden. Mig vetrerligen finns det ingen fackman som säger att om man slopar bärlinan så får man en hållfastare konstruktion. Varje plint under bärlinan ska ju dimensioneras för att bära bjälklaget ovanför, så det är absolut ingen försvagning.
I det här fallet har du endast två plintar, så var superseriös på att du gräver ner dom till frostfritt djup så att du slipper framtida rörelser. 45X145 räcker lugnt om det är juste virke. Förbind även reglarna i framkanten med en 45X145 så blir det inget svaj i kanten, dessutom snyggare än att se ändträet på reglarna
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För golvbjälkarna finns det inget behov av att gå upp i dimension från 2x6 tum om det är C 24 virke. Däremot skulle jag flytta ut bärlinan en decimeter så att överhänget kortas ner. Bärlinan bör vara 2x8 tum.
Beträffande behovet av bärlinor tyccker jag att det jag skrev i inlägg #3 sammanfattar situationen rätt väl. Det underlättar byggandet men är ingen hållfasthetsmässig fördel. Det senare pga den koncentration av last som sker till bärlinan och som innebär en större risk för höga tvärkrafter över plintarna, vilket många förbiser.
Beträffande behovet av bärlinor tyccker jag att det jag skrev i inlägg #3 sammanfattar situationen rätt väl. Det underlättar byggandet men är ingen hållfasthetsmässig fördel. Det senare pga den koncentration av last som sker till bärlinan och som innebär en större risk för höga tvärkrafter över plintarna, vilket många förbiser.
J justusandersson skrev:För golvbjälkarna finns det inget behov av att gå upp i dimension från 2x6 tum om det är C 24 virke. Däremot skulle jag flytta ut bärlinan en decimeter så att överhänget kortas ner. Bärlinan bör vara 2x8 tum.
Ok allt låter vettigt bärlinan blir 2x8 tum, överhänget kortas 1 decimeter. Jag tänkte även byta ut yttre reglarna (sidorna och fronten) mot 2x8 tum för att få ett maffigare intryck är det lönt ? Det skulle även dölja mer av plintarna och bärlinan och ge altanen en mer svävande känsla.
Spikreglarnas ändar ska sitta i balkskor och mellan bärlinan och spikreglarna sätter jag vinkeljärn,, är jag rätt på det där ?
Kottlingar behövs in heller för att öka stabiliteten ?
Jag läste även att man ska lämna mellanrum under spikregelen så den inte ligger dikt an mot balkskon. Tänkte att det var hela iden med balkskon att spikregelen skulle "vila" i balkskon för att avlasta påfrästningarna på skruvarna så det inte spricker av tyngden.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Allting som förhöjer det estetiska intrycket tycker jag är bra. Balkskor och vinkeljärn är bra. Tanken med att ha ett mellanrum mellan regeln och balkskons underdel är att minimera upplagstrycket, men då måste ju spikarna/skruvarna tåla de laster på flera hundra kilo som är aktuella. Det är lite baklänges tänkt eftersom det vanligtvis är ett mindre problem än att få plats för tillräckligt många spikar/skruvar.
Kottlingar, som jag brukar kalla kortlingar, kan hjälpa till att motverka svikt om man inte får plats med tillräckligt höga bjälkar. Annars gör de ingen större nytta. Däcket kan inte belastas mer för den sakens skull.
Kottlingar, som jag brukar kalla kortlingar, kan hjälpa till att motverka svikt om man inte får plats med tillräckligt höga bjälkar. Annars gör de ingen större nytta. Däcket kan inte belastas mer för den sakens skull.
Tusen tack för all vettig feedback har verkligen varit till hjälpJ justusandersson skrev:Allting som förhöjer det estetiska intrycket tycker jag är bra. Balkskor och vinkeljärn är bra. Tanken med att ha ett mellanrum mellan regeln och balkskons underdel är att minimera upplagstrycket, men då måste ju spikarna/skruvarna tåla de laster på flera hundra kilo som är aktuella. Det är lite baklänges tänkt eftersom det vanligtvis är ett mindre problem än att få plats för tillräckligt många spikar/skruvar.
Klicka här för att svara