Hej Byggahus. Här kommer en liten tråd från ett par husnybörjare. :giggle:

Bakgrund:

Vi har flyttat till ett hus byggt tidigt 70-tal på sjöbotten. Betongplatta. Ingen källare.
Det finns idag en uteplats med 50x50 betongplattor som är lagda direkt på lera, ingen markduk, grus, singel eller dylikt.
Det är även en handikappramp och en stor blomrabatt mitt i uteplatsen.Hela uteplatsen är även väldigt ojämn (tjälskjutning genom åren?).

Det är endast cirka 15cm upp till altandörren från marknivå på tomt.

Vår tanke är att bygga en ny (större) uteplats.

detta är vårat första hus så även om vi är rätt händiga så är vi ändå nybörjare. Dock inte orolig över att kunna utföra det förutsatt att vi får lite synpunkter och tips.:giggle::heart:

Så här ser planen ut efter att ha läst på byggahus och googlat.

Utförande:

1. Ta bort befintliga betongplattor och gräva ut så man kommer ner en bit i backen. Lägga en markduk för att separera befintlig lera från gruslagret.

2. Lägga ett lager grus på cirka 50mm.
Vilken finkornighet är lämplig att använda? 0-16? 16-32?
Är 50mm tillräckligt?

3. Padda gruset, jämna till och kolla av med höjdlaser.

4. Placera betongplattorna (50x50x5) enligt avståndet på skissen.
Räcker det att lägga under varannan regel eller ska man lägga under varje regel? (har betongplattor till det om så behövs)
Är det tillräckligt med 4 betongplattor per rad? Det blir då 1,75m c/c mellan respektive betongplatta och 1,25m kant till kant.

5. Separera träreglar mot betongplatta och de ställen där det är risk att jord kommer i kontakt med trä med hjälp av syllpapp.

6. Använda träreglar 145x45 (se skiss) (c/c 600mm).
De reglar som är över 5,4m läggas med ändarna mot varandra och skarvas med spikplåtar.

7. Slutligen använda 145x28 tryckimpregnerat virke som trall.

Då är tanken att hamna omkring 2 cm under altandörren i höjdnivå.

Skisser:

Sidovy skikten
Skiss över lageruppbyggnad för uteplats med betongplattor, grus, markduk och träkomponenter i sektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toppvy betongplattor
Skiss med toppvy av en planerad uteplats med måttangivelser för avstånd mellan betongplattor.
Skapa konto

Toppvy regelverk
Ritning som visar toppvy av regelverk för uteplats, med måttangivelser för träreglar och avstånd.
Skapa konto

Toppvy trall
Skiss av en planerad uteplats med måttangivelser, visar ett överdrag med regelverk för trallgolv.
Skapa konto

Toppvy framtida uterum
Toppvy skiss av en framtida inglasad uteplats med orangefärgade skjutdörrar och regelverk, dimensioner markerade.
Skapa konto

Vår sista fundering:

I framtiden (när ekonomintillåter) ska vi glasa in den högra delen (ca 4,5m x 4,5m)

Är denna konstruktion tillräcklig för att orka det eller bör man komplettera med gjutna pelare eller annat för att förstärka under dessa framtida väggar?

Vi tar gladeligen all input vi kan få. Har vi tänkt helt fel? Förslag på förändringar?
Stort tack på förhand å bästa byggahushjältar. :heart::heart::heart:

Du bör ha plattor under varje regel, annars hänger det i golvet .
Är du säker att det är 145x28, är inte de 34 mm i den bredden?
Tänk till hur du vill utsidorna att se ut.
Mät och sortera alla brädor, mina skilde från 111-129 mm på 120 bredden. Använd samma bredd på båda sidor och gå åt ett håll, annars kommer det inte liva.

sätt plattor under glaspartierna.
Fina skisser. Lycka till.

• Gilla
Alestrom
  • Laddar…
Om de är 34 så kan du ha 700 cc, spara lite jobb på det.

• Gilla
Alestrom
  • Laddar…
Petteri Koste Petteri Koste skrev:
Du bör ha plattor under varje regel, annars hänger det i golvet .
Är du säker att det är 145x28, är inte de 34 mm i den bredden?
Tänk till hur du vill utsidorna att se ut.
Mät och sortera alla brädor, mina skilde från 111-129 mm på 120 bredden. Använd samma bredd på båda sidor och gå åt ett håll, annars kommer det inte liva.

sätt plattor under glaspartierna.
Fina skisser. Lycka till.
Hej Petteri,

Stork tack för ditt svar.
Då ändrar jag och placerar betongplattor under varje regel.
Trallen jag kikat på är de facto 145 x 28.
Hade inte tänkt på att man måste kontrollmäta bredden också. det ska vi definitivt se till att göra.

Gällande utsidan: är det klokt att låta sista raden trall längst ut gå omkring 10mm utanför ramverket med reglar?

Du har på tok för mycket reglar i ritningen, kanterna kan du lösa med tre reglar, ev 2 istället för 5. Mittpartiet kan du ha 2 reglar och en påskruvad 45 x45 på varje sida. Skruva 5x80 skruv och limma längs med så blir den stark. Sätter du plattorna tätare så kan du gå ner till 90 eller 120 mm reglar.
I mitten kör 2 reglar med korta stumpar cc600 mm på tvärs mellan reglarna. Jag köde min fris med rillade brädor. Blev helt ok, men inget att skriva hem om.

• Handskiss av regelkonstruktion med anteckningar för att föreslå en mer effektiv användning av reglar i en byggnad.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.