Håller på och planerar för att bygga min första altan nu i sommar och funderar lite över avstånd mellan bärlinorna. Tanken är att bjälklaget kommer att vila på plattor med infällda kortlingar (altanen ska byggas ihop med en existerande inglasad altan så vill att det ska bli samma höjd) och kommer vara 2,5-3 meter djup. Räcker det med två bärlinor eller behöver jag lägga till en ytterligare i mitten?
Har läst här på forumet att det rekommenderas max 2 meter mellan bärlinorna (och 2 meter mellan stödpunkterna) men läste också ex. på http://xn--trdck-hrab.se/byggbeskrivning.html där följande tabell fanns med.
Hade tänkt köra 45x170 och cc 60 men är egentligen inte främmande för en lägre cc och 45x195 om det hjälper.
Vad tror ni, behöver jag lägga till en bärlina i mitten också för att det ska bli stabilt? Kan tillägga att jag bor i norra Sverige så kommer vara en del snö på altanen under vinterhalvåret om det påverkar.
Har läst här på forumet att det rekommenderas max 2 meter mellan bärlinorna (och 2 meter mellan stödpunkterna) men läste också ex. på http://xn--trdck-hrab.se/byggbeskrivning.html där följande tabell fanns med.
Hade tänkt köra 45x170 och cc 60 men är egentligen inte främmande för en lägre cc och 45x195 om det hjälper.
Vad tror ni, behöver jag lägga till en bärlina i mitten också för att det ska bli stabilt? Kan tillägga att jag bor i norra Sverige så kommer vara en del snö på altanen under vinterhalvåret om det påverkar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Trådrubrikens fråga är egentligen felställd. Ju längre avstånd mellan bärlinorna desto fler plintar krävs det och tvärtom. Man kan se det som ett ytmått (bärlineavstånd x plintavsrånd) vars storlek beror på bärlinans dimensioner. 2 meters bärlineavstånd och 2 meters avstånd mellan plintar/stödjepunkter kräver dubbla 45x195 som bärlinor. Utgå i stället från en önskad dimension på golvbjälkarna som ska vila på bärlinorna. 45x145 mm reglar klarar t.ex. max 2,1 meters spännvidd. Lämpligt c/c avstånd mellan golvbjälkarna beror främst på vilken tralldimension man väljer. 600 mm för 28x120 mm och 750 mm för 34x145 mm. Använd bara C 24 virke, det lönar sig. När man bygger upp en altan i tre bärande nivåer, bärlina, golvbjälke och trall så blir koncentrationen av last på bärlinorna stor.
Klicka här för att svara