S
Antingen så har det blivit något jättefel här, eller så är det något som jag fullständigt missuppfattat.

D = Plintavstånd, är vad tabellen anger.
Fri längd L är mellan de två yttre plintraderna.
A = L/2, bärlinan i mitten

Golvbjälklarnas CC skall högst vara = D/4

För en C14 45x170 med fri längd 4,2m, dvs 2,1 m mellan stödjande bärlinor, så anges D = 0,75cm
Detta ger då D/4 = 75cm/4 = 18,75cm. CC mått på golvbjälkarna mindre än 19 cm!?!?!?!? Då kan jag ju lika gärna lägga dem lite tätare och helt skippa trallen ...

Som sagt, något är galet. Vad?

Info från hemsidan Svenskt Trä.

Tabell och illustration för dimensionering av bärlinor och golvbjälkar för altan med plintavstånd och fri längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
K Kjell_G skrev:
Golvbjälklag utgår du väl frå 60 c/c.
Titta i den här tabellen [länk]
Du får ursäkta men det där var ju inget svar på frågan och i de tabeller du länkade matchar ju inte avstånden mellan bärlinorna, så hur tänkte de där? ;)

Bärlinor placerar du på plintar. Bjälklag på bärlinor. Tabellen hjälper dig när du valt dimension på bärlinor. Dessa är avgörande för vidare konstruktion. Vilken dimension vill du ha? Hur få plintar vill du gräva ner?

Hej du har nog tolkat fel bara. Du borde väl räkna såhär 210cm/4=52,5cm

Textutdrag som visar en rekommendation om golvbjälkarnas centrumavstånd på högst 1/4 av längden.

D/4 är väl svårt att tolka på mer än ett sätt? Dvs värdet D enligt tabellen delat i 4?

• Gilla
Snickerick
  • Laddar…
S
Om ni menar att det inte blev som jag skrev, så skriv gärna hur ni menar.

210cm är enligt text och bild A = L/2, och alltså inte D (plintavstånd). Jag kan i alla fall inte se att det skulle vara på något annat vis.

Så här ser Svenskt Träs utgåva 2015 ut.

/Göran

Tabell och illustration över dimensionering och bärlinor av konstruktionsvirke för golvbjälkar med textförklaringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vart i beskrivningen läser du in A=L/2 ? Jag tolkar L som just fri längd.

Det framgår tydligt av bilden att L = A + A, dvs A = L / 2.

I Görans bild är det tydligt att det verkligen är D/4 som menas och att det är ett problem vid klenare dimensioner.

Vad golvbjälkarnas c-c ska vara eller inte vara kan man ju omöjligt utläsa ur den tabellen, det måste väl bero på vilken dimension golvbjälken har?

Redigerat:
Ja just, nu ser jag. Fick liksom inte ihop det eftersom c/c UNDER 300mm är overkill. Dock är den gamla beskrivningen vilseledande, helt klart.

G gullegrizen skrev:
Vad golvbjälkarnas c-c ska vara eller inte vara kan man ju omöjligt utläsa ur den tabellen, det måste väl bero på vilken dimension golvbjälken har. Vad skulle bärlinornas dimension, placering och plintavstånd spela för roll när det kommer till golvbjälkarnas dimension och c-c?
Nu borde någon som har hållfasthetsläran i bättre minne än jag svara men lastfallen blir olika beroende på hur många punktlaster du har mellan två upplag ( varje golvregel bildar en punktlast på bärlinan).
Momentbilder och sånt jox kan ställa till det.

/Göran

Sharky58 Sharky58 skrev:
Nu borde någon som har hållfasthetsläran i bättre minne än jag svara men lastfallen blir olika beroende på hur många punktlaster du har mellan två upplag ( varje golvregel bildar en punktlast på bärlinan).
Momentbilder och sånt jox kan ställa till det.

/Göran
Jo, så är det kanske i teorin, men för en ”normalt” belastad altan borde det ha minimal betydelse om man räknar punktlast eller utbredd last på bärlinan.

Mjaa...det blir ganska duktiga tvärkrafter - upplagsreaktion - på inre upplag på bärlinor. Om man labbar lite med: https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
och ansätter tre till fem upplag och tittar på skillnaden i upplagskraft på yttre och inre upplag så kan det skilja en faktor 5 si så där. Så det finns vissa saker med bärlinor i sig som inte kanske är intuitiva.
Nu ger olika cc på golvreglar ingen skillnad på upplagskrafterna men det är ett exempel på saker som kan överraska.

/Göran

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.