Hej!
Jag är väldigt nybörjare när det gäller snickrande och jag har googlat och försökt läsa mig till fakta, men jag vänder mig ändå till er i en ny tråd.
Ska bygga en pergola är tanken. Som en kvadrat, 4,20x4,20
*Kommer att köra dubbla reglar som stolpar 45x145 (om inte ni tänker annorlunda)
*kapar till stolparna så att "takreglar" kan ligga och vila på stolpen (jacka ur kanske det heter?)
Jag hade tänkt att ha 45x145 som "tak-reglar" (kanske inte alls heter så?) Men frågan är om de kommer att böja sig eller om min tänkta konstruktion inte alls blir hållbar och om jag måste gå upp några dimensioner nånstans?
Jag bifogar bilder på hur jag tänker att det ska se ut uppifrån och från sidan.
Jag är väldigt nybörjare när det gäller snickrande och jag har googlat och försökt läsa mig till fakta, men jag vänder mig ändå till er i en ny tråd.
Ska bygga en pergola är tanken. Som en kvadrat, 4,20x4,20
*Kommer att köra dubbla reglar som stolpar 45x145 (om inte ni tänker annorlunda)
*kapar till stolparna så att "takreglar" kan ligga och vila på stolpen (jacka ur kanske det heter?)
Jag hade tänkt att ha 45x145 som "tak-reglar" (kanske inte alls heter så?) Men frågan är om de kommer att böja sig eller om min tänkta konstruktion inte alls blir hållbar och om jag måste gå upp några dimensioner nånstans?
Jag bifogar bilder på hur jag tänker att det ska se ut uppifrån och från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Till de tvärgående "takbjälkarna" går det bra att använda 45x145 C 24. Till de längsgående balkarna som de förra ska vila på föreslår jag 45x195 C 24. Detta under förutsättning att inget annat ska vila på konstruktionen. Om pergolan inte är fäst i huset har du ett stabilitetsproblem (i sidled) som måste åtgärdas. Det gör man vanligen med diagonaler eller så kallade vajerkryss. Detta måste göras på minst två sidor som är i vinkel med varandra. Alternativet är att pelarna är så ordentligt fastsatta i plintar att de kan betraktas som inspända i marken. Det brukar dock vara svårt att uppnå.
Okej! nej inget annat ska vila på konstruktionen. Pergolan kommer inte fästas i huset utan den kommer att vara "fristående". Jag hade tänkt att fästa stolparna antingen uppepå altanen i stolpskor eller fästa stolparna i befintliga regelverket till altanen, antar att detta är det bästa sättet.
Vad är det som gör att denna klarar av att stå fristående? Skulle den modellen vara stabil om jag fäster stolparna på det sätt jag förklarat?
Vad är det som gör att denna klarar av att stå fristående? Skulle den modellen vara stabil om jag fäster stolparna på det sätt jag förklarat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolparna verkar vara ingjutna i betongplintarna. Stabilt men knappast hållbart i längden. Det är nog inte i Sverige.
På din bild hade du snedsträvor -kör du det runt om så kommer det att funka fint. Det är ju inte så mycket som belastar i sidled så länge du inte har något större vindfång.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Snedsträvor går alldeles utärkt i ditt fall.
Klicka här för att svara
