Hej,
Jag bygger altan i Kungälv-området utanför Göteborg. Ca 13m lång och 7m bred. Första 1-1,5 m metern från huset är grunden isolerad med cellplast och husgrunden värmer nog en del också. Sen från ca 1,5m till 3,5m (ungefär 2m alltså) har jag ställt färdiga betongplintar (500mm). Sen från ca 3,5m till 7m är det berg och där har jag borrat och gjutit stolpskor i berget.
Under mina färdiga plintar (500mm) har jag lagt lite grus (ca 50-100mm). Dessa står inte på berg men det är garanterat berg en bit under (max 500mm under plintarna skulle jag säga). Dessa plintar hamnar bara till hälften under jord och hälften över jord, tyvärr. Jag borde grävt ner dem hela höjden (500mm) men så har jag inte gjort. Bifogar en bild där jag lagt markduk runt, jag tänkte fylla med lite mer grus/sand också men inte så högt att plintarna täcks helt. Det är ca 20cm plint som sticker upp av totalt 50cm.
Plintarna håller bärlinor. Dessa bärlinor är också fästa i berg, alla punkter är alltså inte i plintar. På plintarna har jag bärlina 45x170 och ovanpå det reglar 45x145 och ovanpå det 34x145 trall (ganska mycket vikt).
En del av plintarna står på berg som sagt så de kanske hjälper till att hålla bärlinan någorlunda rak. Det är berg ca 50 cm under plintarna som mest, troligen är berget närmare på många punkter. Jag bor i Göteborgsregionen. Plintarna står alltså i en svacka mellan berg och husgrund som båda borde "hålla värmen" en del. Det är inte heller någon risk för grundvatten eller annat på dessa djup. Huset är nybyggt och väldrenerat.
Nu är frågan om jag ska vara orolig över att dessa plintar lyfts upp av tjäle? Om jag ska vara orolig, ska jag lägga cellplast eller något runt plintarna som isolering? Det är ganska dyrt med XPS så jag vill helst undvika.
Vad tror ni?
Jag bygger altan i Kungälv-området utanför Göteborg. Ca 13m lång och 7m bred. Första 1-1,5 m metern från huset är grunden isolerad med cellplast och husgrunden värmer nog en del också. Sen från ca 1,5m till 3,5m (ungefär 2m alltså) har jag ställt färdiga betongplintar (500mm). Sen från ca 3,5m till 7m är det berg och där har jag borrat och gjutit stolpskor i berget.
Under mina färdiga plintar (500mm) har jag lagt lite grus (ca 50-100mm). Dessa står inte på berg men det är garanterat berg en bit under (max 500mm under plintarna skulle jag säga). Dessa plintar hamnar bara till hälften under jord och hälften över jord, tyvärr. Jag borde grävt ner dem hela höjden (500mm) men så har jag inte gjort. Bifogar en bild där jag lagt markduk runt, jag tänkte fylla med lite mer grus/sand också men inte så högt att plintarna täcks helt. Det är ca 20cm plint som sticker upp av totalt 50cm.
Plintarna håller bärlinor. Dessa bärlinor är också fästa i berg, alla punkter är alltså inte i plintar. På plintarna har jag bärlina 45x170 och ovanpå det reglar 45x145 och ovanpå det 34x145 trall (ganska mycket vikt).
En del av plintarna står på berg som sagt så de kanske hjälper till att hålla bärlinan någorlunda rak. Det är berg ca 50 cm under plintarna som mest, troligen är berget närmare på många punkter. Jag bor i Göteborgsregionen. Plintarna står alltså i en svacka mellan berg och husgrund som båda borde "hålla värmen" en del. Det är inte heller någon risk för grundvatten eller annat på dessa djup. Huset är nybyggt och väldrenerat.
Nu är frågan om jag ska vara orolig över att dessa plintar lyfts upp av tjäle? Om jag ska vara orolig, ska jag lägga cellplast eller något runt plintarna som isolering? Det är ganska dyrt med XPS så jag vill helst undvika.
Vad tror ni?
Bästa svaret
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Det hjälper mycket att lägga cellplast runt plinten ca 1 lr 2 dm ner under marknivå. Använd EPS eftersom du inte ställer plinten på den. Huruvida dom tål olika fukt spelar ingen roll hör, vanlig EPS100 blir bra.
Men jag förstår inte riktigt varför du inte grävde ner till berget när det bara var ca 50cm? Då hade du inte behövt fundera på det här.
Lägger du cellplast tror iaf jag att någon tjäle kommer inte påverka dig där.
Men jag förstår inte riktigt varför du inte grävde ner till berget när det bara var ca 50cm? Då hade du inte behövt fundera på det här.
Lägger du cellplast tror iaf jag att någon tjäle kommer inte påverka dig där.
Klicka här för att svara
