Hjälp, vi har anlitat fel person!
Vi har tagit in hantverkare för att förverkliga vår dröm om stor altan och ett uterum.
Vissa detaljer har gjort att vi varit tveksamma till hur kompetenta de är.
När jag i torsdags kom hem och inte kunde öppna altandörren för att takregeln till uterummet var för låg sa magkänslan ifrån igen. De här gubbarna kanske inte vet vad de gör....
Vi påtalade att vi gärna ville kunna öppna dörren och de skulle åtgärda det.
De har höjd regeln och dörren går nu att öppna. Men magkänslan sa att saker inte stod rätt till. Så för att stilla paniken bad vi en annan snickare titta på bygget.
Han konstaterade snabbt att felen är många. Takets lutning är inte tillräcklig, dimensionerna på virket i uterumskonstruktionen är alldeles för vekt. Med mera med mera.
Vad har vi nu för rätt att stoppa detta??
Vi har skrivit under ett digitalt kontrakt.
Inget är betalt än.
Det ligger virke och material på tomten.
Snickaren kommer måndag morgon kl 7.
Vi har tagit in hantverkare för att förverkliga vår dröm om stor altan och ett uterum.
Vissa detaljer har gjort att vi varit tveksamma till hur kompetenta de är.
När jag i torsdags kom hem och inte kunde öppna altandörren för att takregeln till uterummet var för låg sa magkänslan ifrån igen. De här gubbarna kanske inte vet vad de gör....
Vi påtalade att vi gärna ville kunna öppna dörren och de skulle åtgärda det.
De har höjd regeln och dörren går nu att öppna. Men magkänslan sa att saker inte stod rätt till. Så för att stilla paniken bad vi en annan snickare titta på bygget.
Han konstaterade snabbt att felen är många. Takets lutning är inte tillräcklig, dimensionerna på virket i uterumskonstruktionen är alldeles för vekt. Med mera med mera.
Vad har vi nu för rätt att stoppa detta??
Vi har skrivit under ett digitalt kontrakt.
Inget är betalt än.
Det ligger virke och material på tomten.
Snickaren kommer måndag morgon kl 7.
De bygger på frihand. Ja, dörrbladet gick i regeln vilket till och med jag insåg var fel.D Danne213 skrev:
De har fått en skiss på papper om hur stor och vilken form altanen ska ha. Någon ritning finns inte och de har inte efterfrågat någon. (Ligger det på mig som kund att ta fram det?)
Det gäller ju att dimensionera rätt. Vad har du för dimension på takstolen och hur långt från fasad ut till yttervägg (uterum) har du?
Är det något trappsteg ner från altandörren till altanen? Det kan ju göra att det blir för högt just där, så kanske ni kan växla av den takstolen så dörren löper fritt. Men som sagt man måste räkna på sånt.
Kontakta någon som kan det kanske?
Är det något trappsteg ner från altandörren till altanen? Det kan ju göra att det blir för högt just där, så kanske ni kan växla av den takstolen så dörren löper fritt. Men som sagt man måste räkna på sånt.
Kontakta någon som kan det kanske?
Uterummet är 390 djupt och de har satt takreglar som 45x140.
Jag tänkte i min enfald att när vi tog in hantverkare skulle jag inte behöva räkna på sånt här själv. Den som var här igår för att titta (och som kan sånt här, med många års erfarenhet) säger att det är mycket fel.
Jag tänkte i min enfald att när vi tog in hantverkare skulle jag inte behöva räkna på sånt här själv. Den som var här igår för att titta (och som kan sånt här, med många års erfarenhet) säger att det är mycket fel.
Vilken vacker mening ändå ...A Annelie79 skrev:
Det är nästan så att den som kan känna sig säker på en sådan sak kanske får acceptera ett oanvändbart bygge snart.
Jag hade försökt konfrontera (fast på ett "snällare" sätt än det ordet antyder) och påtala de brister som ni fått utpekade och samtidigt börjat mumla lite om besiktning och betalning, tror jag. Åtminstone provat detta som ett första steg, sedan kanske det inte håller att köra på med.
Efter ett mycket hjälpsamt samtal med Hallåkonsumemt och flera turer fram och tillbaka. Där vi i varje steg stod på oss och hävdade att arbetet ej var fackmannamässigt utfört och att konsumentköplagen då gav oss rätt att häva avtalet i sin helhet, så slutade det på ett sätt som vi kunde känna oss nöjda med.
Vi betalade endast för det arbete som grävföretaget gjort. Inte ett öre för snickarna. Det material som var använt lämnades kvar för oss att montera ner och återanvända vid senare tillfälle. (främst tryckt regelvirke)
Vi räknar att virkets värde ungefär motsvarar kostnaden för grävaren.
Vi betalade endast för det arbete som grävföretaget gjort. Inte ett öre för snickarna. Det material som var använt lämnades kvar för oss att montera ner och återanvända vid senare tillfälle. (främst tryckt regelvirke)
Vi räknar att virkets värde ungefär motsvarar kostnaden för grävaren.
Klicka här för att svara