Istun juuri nyt ja pohdin - huomioi, että olen amatööri! - miten yksinkertaisimmin voisi suunnitella joitakin yksityiskohtia talossamme ja ajattelin sitten, että voisi käyttää kevytbetonilohkoja, joilla on korkea lujuus, kantavien "pylväiden" rakentamiseen.

Olen nähnyt tämän kevytbetonitalon sisäpuolella, joten sen pitäisi onnistua yhtä hyvin ulkopuolella vai mitä? Omalla kohdallani se tukisi (valettua) parveketta.

Mitä sanotte, onko tämä hullua vai halpa tapa saada tukevat pylväät aikaan? Että pylväistä tulisi lisäksi suorakulmaiset (ellei lohkoja sahata) voisi vain näyttää erityisen tyylikkäältä vai mitä mieltä olette? :)

Katso kuva nähdäksesi, mitkä pylväät tarkoitan.

• Kolmiulotteinen piirros talosta kahdella parvekkeella, joissa on kantavat betonipilarit. Pilarit ovat suorakaiteen muotoisia ja tukevat parvekkeita.
Se on ehdottomasti mahdollista. Varmista vain, että ne on mitoitettu oikein niiden kuorman mukaan.

Tsekkaa miten teet raudoituksen kanssa. Muistelen, että on olemassa blokkeja, joissa on reikiä pystysuoralle raudoitukselle ja että sitten täytät sementillä samat reiät. Vain ideoita, ei ihan mun ala tunnen.
/CC

chris47 sanoi:
Tarkista, miten teet raudoituksen kanssa. Minulle on jäänyt mieleen, että on olemassa block som har hål fär vertikal raudoitus ja att man då täyttää cement i samma hål. Spånar bara, inte riktigt mitt ämne känner jag.
/CC
Ah, tämä ikuinen raudoitus. Siinä kohtaa amatööri mokaa, kun istuu ja ideoi! Oletan, että sitä tarvitaan, jotta ei vahingossa romahduta pilaria, jos siihen törmää tai? :)

Juuri niin. En usko myöskään, että lekablock käytetään pilareihin, vaan todennäköisesti betonielementtejä, mutta kuten sanottu, ei ole minun alueeni. Ehkä joku alan asiantuntija tarttuu ketjuun. Kokeile postata se "maanrakennus"-alueelle, siellä tiedän olevan monia betoniasiantuntijoita.
/CC

Yleensä tavataan lujittaa kaikenlaiset pylväät, koska vaikka materiaali kestää tietyn kuormituksen pystysuunnassa, voi kohdata ns. nurjahduksia. Mitä kapeampi ja pidempi pylväs, sitä suurempi riski nurjahdukseen. Jos olisi ollut pyöreitä pylväitä, olisit voinut valaa sellaisia pahviputkien avulla (niitä on saatavilla eri halkaisijoilla). Tietenkin raudoitusraudat valettuina. Kysy ensin suunnittelijaltasi, miten hän näkee asian lujuusnäkökulmasta.

isolde sanoi:
Yleensä pilarit vahvistetaan kaikentyyppisissä rakenteissa, koska vaikka materiaali kestää tietyn pystysuoran kuormituksen, voi esiintyä ns. nurjahdus.
Nurjahdus. Mielenkiintoista - uusi sana tutkittavaksi netissä :)
Jos pilarit olisivat pyöreitä, voisit valaa ne paperiputkien avulla (saatavilla eri halkasijoilla). Tietenkin raudoitetut. Kysy ensin suunnittelijaltasi, mitä mieltä hän on asiasta lujuuden kannalta.
Paperiputket kuulostavat kustannustehokkailta ja siksi makuuni! Joo, aion palkata suunnittelijan pian, mutta haluan ensin saada jotain käsitystä ja ideoita, jotta voin ainakin osallistua hieman ideoiden pallotteluun.

Joo tuo ikuinen vahvistaminen... Kuten mainittiin, sitä tarvitaan erityisen paljon (ja oikein) juuri pylväissä, koska ne kestävät paljon puhtaasti pystysuoraa kuormitusta, mutta eivät paljoa, jos kuormitus on hieman vinossa. Harvoin näkee pylväitä murskautuvan, ne kaatuvat yksinkertaisesti.

Tyylistä riippuen on kolme järkevää vaihtoehtoa muurata vahvistetuilla lohkoilla, valaa putkiin (vaikka en itse ole nähnyt niin korkeita pylväitä valettuna putkiin) tai päällystää teräs- tai puupalkki sopivalla materiaalilla. Uskon, että oikea tapa on valita, miltä haluatte pylvään näyttävän, ja sitten suunnittelija voi auttaa mitoittamaan ja tekemään kustannustehokkaan rakenteen.

Vaikka pidän itseäni melko kätevänä ja olen "lukioinsinööri" rakennustekniikassa, en uskaltaisi tehdä tällaista pylvästä itse tai kokeilla mitään halpaa, joten on hyvä nähdä, että olette täysin selvillä suunnittelijan palkkaamisesta. Voin mieluummin suunnitella pienen portaan tai vastaavan kotona, mutta jos tekee virheen tällaisessa pylväässä, se muuttuu ansaksi... Uskon yksinkertaisesti, että teidän tarvitsee vain valita tyyli, niin rakennustekninen puoli seuraa automaattisesti.

zachris sanoi:
Kaado. Mielenkiintoista - uusi sana, jota voi tutkia verkossa :)

Kartonkiputki kuulostaa kustannustehokkaalta ja siksi minun makuun! Kyllä, aion ottaa yhteyttä suunnittelijaan pian, mutta haluan ensin olla ajan tasalla ja saada ideoita, jotta voin ainakin olla mukana pallottelemaan ideoita.
Myös "valmiita" pylväitä on ostettavissa.

Badger sanoi:
Voi myös ostaa "valmiita" pilareita
Vai niin? Valmiskuvattuja siis, vai tarkoitatko teräspilareita?

zachris sanoi:
Jaså? Färdiggjutna alltså, eller menar du stålpelare?
Färdiggjutna. Går att få tag ifrån Lindén Villan - vägen till ditt drömhem.

Bekymret skulle vara frakten och uppsättningen. Tunga pjäser är det.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.