Heippa!

Sain tässä taannoin tiedon, että ei pitäisi sekoittaa sahanpurua ja mineraalivillaa, koska se sitoo kosteutta näiden kerrosten väliin.
Voiko tämä pitää paikkansa vai mitä mieltä olette?

Olen kahdessa huoneessa täydentänyt trossbottenin eristystä, joka koostuu purueristyksestä (talo on 40-luvun alusta) 50 mm mineraalivillalla, koska sahanpuru on painunut kasaan. Oliko tämä nyt virheellistä vai mitä??

Svante

Kuten olen ymmärtänyt, niin se mitä kuvailet pitää paikkansa. Tämä johtuu siitä, että mineraalivilla puuttuu hygroskooppiset ominaisuudet eli se ei voi imeä ja luovuttaa kosteutta samalla tavalla kuin puru tai muut selluloosapohjaiset materiaalit. Tämä tarkoittaa, että purusta vapautuva kosteus ei imeydy mineraalivillaan vaan jää eristekerrosten väliin.

Se ei ole materiaalien sekoitus sinänsä, joka voisi aiheuttaa ongelmia, vaan voi olla niin, että joissakin yksittäisissä tapauksissa puru toimii hygroskooppisilla ominaisuuksillaan paikoissa, missä mineraalivilla olisi johtanut liian korkeaan kosteuspitoisuuteen. Eli jos esimerkiksi lattiassa on niin paljon kosteutta, että sekoituksesta tulee ongelmia, olisi todennäköisesti tullut ongelmia myös pelkällä mineraalivillaeristyksellä.

En olisi lainkaan huolissani, jos olisin sinun asemassasi.

Kiitos vastauksista.

En ole erityisen huolissani alimman rakenteen ongelmista, mutta sain kyllä ajateltavaa liittyen lisäeristykseen, joka tehtiin 70-luvun lopussa ullakolla (aikaisempi omistaja). Kosteus vaihtelee siellä paljon enemmän kuin itse talossa, erityisesti täällä länsirannikolla. Siellä laitettiin matto lastueristeen päälle, mutta sellainen, joka oli varustettu paperilla. Innostuksissani katsoin sinne nyt aamulla enkä löytänyt merkkiäkään muutoksesta. Joten summa summarum, en usko, että mitään tulee tapahtumaan, se onhan ollut siellä jo melkein 30 vuotta.

Svante

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.