Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
ikaros222: Hei. Uusi foorumilla ja toivon hieman rakennusapua :) Tilanne on se, että minun pitää laittaa klinkkeriä oven sisäpuolelle. Tällä hetkellä on korkeusero keittiöön verrattuna klinkkerin ja vesikiertoisen lattialämmityksen jälkeen, joten klinkkerit oven sisäpuolella tulevat keittiön tasolle. Loput eteisestä jäävät siksi noin 25 alle uuden klinkkerin tason. Minulla on tänään
Kemi: En ole itse asiassa edes harkinnut sitä jostain syystä. Ostin eilen liimapuupalkin.
Betong: [citat] Et voi käyttää samaa halkaisijaa ruuvissa kuin tulpassa ja porareiässä, koska silloin tulpan materiaali ei mahdu mihinkään. 5 mm ruuvi on varmaan sopiva. Ruuvi pitää olla niin pitkä, että se menee tulpan läpi. Nykyään on erityisiä kaakeli poria, jotka soveltuvat erinomaisesti poraamiseen kaakeleissa. Jos menet ammattimaiselle rautakaupalle, he auttavat sinua.
tob_ekl: hei tarvitsen svällist oveen/ikkunaan. (brandskydd). onko kellään vinkkejä mistä saan sitä?
jon_h: Olen kylläkin vain tarkistanut Casco ja Finja kanssa, mutta kumpikaan ei salli tasoitteiden levittämistä ohuemmin kuin 12 mm, kun kyseessä on puupalkisto, riippumatta siitä onko alla lattialevykipsi. On mahdollista, että on toimittajia, jotka sallivat ohuemman kerroksen tässä tapauksessa.
MagnarTBL: Hei Minulla on 15,5 neliömetrin autotalli, josta aion tehdä toimistotilan. Autotallin ulkoseinät ja katto on eristetty. Nyt on jäljellä lattia, joka on 3,26 m x 4,76 m betonilaatta. En ole itse tehnyt autotallia, joten en tiedä, mitä betonin alla on, mutta luultavasti maata. Betonilaatta on joka tapauksessa erittäin kylmä, ja haluaisin tehdä eristyksen sen päälle ja sitten asentaa
MagnarTBL: Tein väliseinän 60 cm välein jokaisen laudan välille, ja se sopi hyvin. Sekä kipsilevyn koon että eristeen kanssa lautojen väliin myöhemmin. Kadun hieman, etten nähnyt ehdotusta OSB-levystä aiemmin, mutta se on tietysti hyvä vaihtoehto kipsilevyn taakse. Tosin, ehkä sitten ei olisi tarvinnut kipsilevyä ollenkaan? Kiitos kaikista hyvistä ehdotuksista ja vinkeistä!
ChungKuo: Hei, Olen saanut laskelman, joka osoittaa, että minun tulisi vaihtaa seinä 405x90x4500 liimapuupalkkiin. Useissa ketjuissa täällä foorumilla viitataan .pdf-dokumenttiin, jossa on lista teräspalkkien ekvivalentteista. Mainitussa listassa sanotaan, että voi ottaa IPE200:n sen sijaan, että käyttää 405x90 palkkia. Haluaisin tehdä omia laskelmia tästä, mutta huomaan nopeasti, että on
basil: No niin, siinä se oli. Käytännössä kaikki vastaukset olivat ketjussa minun alapuolellani..... Kannattaa joskus katsoa.
brorzan: Kiitos paljon avusta! Aion lyödä vähän varovasti moukarilla ja varmistaa, että sähkö on pois päältä, niin kaiken pitäisi sujua hyvin! :o) # bror
jon_h: Jepp, piirrä kunnolla ja katkaise reunan yli, jonka asetat juuri piirretyn viivan alle. Reikäsahat toimivat hyvin.
mjoha222: Hei Aion valaa autotallin perustuksen seuraavan viikon sisällä, mutta en löydä järkevää kuvausta siitä, miten kallistus kaivoihin saadaan tehtyä. Voiko joku auttaa ja kuvata, miten tämä tulisi tehdä, jotta siitä tulisi hyvä? Pohdin myös hieman tarvetta "leikata" laudalla. Eli "jakaa" pinta esimerkiksi putkella ja käyttää sitä ja muottia tasona saadakseen sen tasaiseksi. Olen
-Jack-: hei huomasin tänään, että kipsilevyn takana on vain onkalo, jossa pitäisi olla lecaharkkoja. Arvelen, että leca on jollain tavalla murentunut. Mietin nyt, onko olemassa jotain, mitä voisi vain suihkuttaa seinässä olevista kahdesta reiästä korjatakseni tämän, ja mikä olisi tarpeeksi kantava pesualtaan kiinnittämiseen. /P
kodapa: Hei Olen rakentamassa kylpyhuonetta yläkertaan talossani (kylpyhuoneen yläpuolella on viimeistelemätön kylmä ullakko). Ajattelin laskea sisäkattoa 95 mm, jotta minun ei tarvitse rakentaa palkkia, ja samalla voin lisäeristää hieman. Mietteeni ovat: - Ajattelin kiinnittää sisäkaton 45*95-puulla (pystysuorassa), laittaa eristeet väliin, peittää muovilla ja sitten asentaa
zoom: Otin tavallista pakettiteippiä ja teippasin kattotuolien väliin ja sitten ammuin muutaman sinkilän niittipistoolilla kiinnittääkseni ne.
kaimal: Hei! Talonamme (rakennettu -70) höyrysulku on sijoitettu ullakkotilaan katon gyprocin ja harvalaudan väliin, mikä ei ole kovin hyvä, koska kaikki ruuvit ovat lävistäneet muovin??? Mitä mieltä olette, pitäisikö minun purkaa vanha sisäkatto ja harvalauta ja tehdä "oikein": höyrysulku kattotuoleihin, harvalauta ja gyproc? Tällä hetkellä ei ole näkyviä vaurioita, mutta koska aion
Kullamannen: Hei Et pääse täysin eroon liikkeistä, mutta pääset pahimmista eroon liimaamalla parketin. Olen tehnyt sen vesikiertoisella lattialämmityksellä. Se pysyy täydellisesti sekä kesällä että talvella. Kullamannen
Milkshaken: Maalaa Hammarlackilla muuten... niitä on nyt sellaisissa väreissä...
Johan Gunverth: Puuseppäni ja KA sanoivat, että kipsilevyn tulisi olla ruuvattuna c/c 400, jos ei voida ruuvata koolauksiin, esim. Kun vaakasuorat 45-koolaukset + lastulevy kohtaavat kipsin.
trojlee: juuri sitä minäkin ajattelen, mutta täytyy olla halvempia jossain:D.......täytyy nimittäin olla pari st... / M
Snailman: Tässä tulee vallankumouksellista tietoa, kun olen todennut, että on äärimmäisen yleistä asettaa avväxling ulkopuolelle, aloin miettiä, miten käy kun seinä täytyy naulata yhteen makaavassa asennossa, joo, silloinhan sen laitetaan laatalle ja nostetaan ylös ulospäin, jos avväxling on sisäpuolella ei sitä voi naulata yllä. joten jos naulaa seinän yhteen makaavassa asennossa, on
tub72: Aion rakentaa klassisen erillisen autotallin, johon liittyy carport ja varasto "sisällä". Koko rakennus on kooltaan 7x9m, mutta carportilla ei ole "kokonaista" ulkoseinää, vaan kaksi pilareilla tuettua tolppaa. Tähän asti kaikki hyvin, mutta minun täytyy aina tehdä asiat monimutkaisemmiksi, joten mietin yhden tolpan poistamista ja vain yhden jättämistä ulkokulmaan. Haluan tehdä
Friskus: Oletko tarkistanut esimerkiksi Gyprocilta, joka valmistaa kipsilevyt? He voivathan antaa joitakin vinkkejä.
snuttjulle: Minulla on itselläni 120 cm antenni, joka on kiinnitetty vain painettuun 3" putkeen ja kahteen tukeen talon seinää vasten. Se ei liiku helposti. Sinun tapauksessasi suosittelisin myös tukemaan antennia enemmän kuin yhdellä pohjalla. Kiinnitä pohjasi kallioon ja tee sitten 2 tukea vinoon taaksepäin maahan.
sirbo: Jos aiot rakentaa paljon lyhyessä ajassa, suosittelen tilaamaan kaiken yhdeltä hyvämaineiselta toimittajalta. Voit ehdottomasti löytää samat tavarat byggmaxista kuten esimerkiksi beijeristä. Ensimmäisen rakennukseni kanssa hemppailin byggmaxissa ja vein kaiken peräkärryllä kotiin (en tiedä kuinka monta viikkoa käytin keräilyyn ja kuljetukseen). Toisen rakennukseni laskin tarkasti ja
gb79: Millaista rappausjärjestelmää kannattaa käyttää maxit isoleca:lle? 1 yksitasoinen asuintalo, jossa on erilaisia kulmia ja ei kovin pitkiä suoria seiniä. terveisin daniel
gb79: Voiko joku kertoa, kuinka monta mursten on yhdessä lavassa isoleca, sekä 30 cm että 35 cm paksuissa? Ja mikä on niiden paino kpl tai koko lavana olisi myös hyvä tietää? t. daniel
joflopp: Vaikuttaa olevan vaikeaa saada muunlaista materiaalin paksuutta kuin 5 mm. Kun kysyin pienempää, he ihmettelivät, mihin sitä tarvitsisin. Selitin, että se on tasoitusta varten kylpyhuoneen lastulevyllä, jota tullaan laatoittamaan. Beijer-myyjä pudisteli päätään ja sanoi, ettei koskaan käytetä raudoitusverkkoa tasoitettaessa ja että Maxitin kuitulaasti riittää hyvin. Nyt jostain
somelvis: Tallenna varmuuden vuoksi ? Onko hän epävarma ? Jos se ei ole kantavaa, niin se ei ole kantavaa. Jos on epävarma, niin jättää tekemättä. Ei ole helppoa kaavaa, jolla voi arvioida nopeasti, jos et tiedä missä kantavia seiniä sijaitsee ja mitä betonia on yläpuolella. Ystävällisin terveisin