13 473 lukukertaa ·
8 vastausta
13k lukukertaa
8 vastausta
Kuinka suuri väli väliseinän koolinkeille?
Rakennan väliseinää autotallissa ja olen naulannut kiinni 45x70 tukipuut kattoon, betonilattiaan ja sivuseiniin. Kipsilevyt, jotka olen hankkinut, ovat 120 cm leveitä ja olen mittanut mihin kohtaan katossa ja lattiassa olevissa tukipuissa niiden kiinnityskohdat tulisi sijoittaa. Näiden kiinnitysten pystysuuntaiset tukipuut olen asettanut paikalleen, mutta olen hyvin epävarma siitä, kuinka monta tukipuuta minun tulisi vielä laittaa väleihin.
Nyt mietin, onko olemassa jokin yleinen ohjenuora siitä, kuinka pitkä etäisyys tukipuiden välillä pitäisi olla? Ettei koko seinä romahda...
Terveisin erittäin tietämätön rakentaja...
Nyt mietin, onko olemassa jokin yleinen ohjenuora siitä, kuinka pitkä etäisyys tukipuiden välillä pitäisi olla? Ettei koko seinä romahda...
Terveisin erittäin tietämätön rakentaja...
Tervetuloa foorumiin.
Jep, yleistä on asettaa cc60 cm, mutta cc40cm voidaan myös valita, jos sinulla on 120cm leveät levyt, mutta se ei ole tavallista normaalitilanteessa. Tapaus, jolloin sinun täytyy olla tiheämmin kuin cc60, on jos aiot laatoittaa seinän, silloin sinun täytyy joko asentaa tiheämmin tai laittaa kaksinkertaiset kipsilevyt siirretyillä saumoilla. Mutta oletan, että tämä ei ole tilanne täällä.
Jep, yleistä on asettaa cc60 cm, mutta cc40cm voidaan myös valita, jos sinulla on 120cm leveät levyt, mutta se ei ole tavallista normaalitilanteessa. Tapaus, jolloin sinun täytyy olla tiheämmin kuin cc60, on jos aiot laatoittaa seinän, silloin sinun täytyy joko asentaa tiheämmin tai laittaa kaksinkertaiset kipsilevyt siirretyillä saumoilla. Mutta oletan, että tämä ei ole tilanne täällä.
Väliseinällä yksinkertainen kipsilevy voidaan vähentää tukipuiden etäisyyttä halutessa, mutta yksinkertainen riittää. Ei huolta siitä. Jos aikoo eristää, niin ei-standardi etäisyys aiheuttaa hankaluuksia.
Aloittelijana voit käydä katsomassa byggbeskrivnigar.se-sivustoa, jossa on kuvia ja piirustuksia katseltavaksi..ehkä hieman helpompi ymmärtää.
Staffan
Staffan
Tein väliseinän 60 cm välein jokaisen laudan välille, ja se sopi hyvin. Sekä kipsilevyn koon että eristeen kanssa lautojen väliin myöhemmin. Kadun hieman, etten nähnyt ehdotusta OSB-levystä aiemmin, mutta se on tietysti hyvä vaihtoehto kipsilevyn taakse. Tosin, ehkä sitten ei olisi tarvinnut kipsilevyä ollenkaan?
Kiitos kaikista hyvistä ehdotuksista ja vinkeistä!
Kiitos kaikista hyvistä ehdotuksista ja vinkeistä!
Klikkaa tästä vastataksesi