2 525 lukukertaa ·
4 vastausta
3k lukukertaa
4 vastausta
Kantava seinä vai ei?
Onko täällä kukaan, joka voi auttaa minua hieman pähkäilyssä? Meillä on seinä, josta haluamme päästä eroon, mutta en ole varma, onko se kantava vai ei. Se näkyy talon piirustuksessa, mutta ei toisessa. Sijaintinsa vuoksi se ei vaikuta erityisen kantavalta, mutta sen materiaali saa minut kuitenkin epäilemään. Siinä on jonkinlainen "kivi"-materiaali.
Lisäksi katto on niin matala, että oviaukko ulottuu aivan oven yläpuolella olevaan kattoon asti...
Alla olevissa kuvissa näkyy huone/huoneet kahdessa piirustuksessa, jotka minulla on. Seinä, jonka haluan poistaa, on merkitty sinisellä värillä.
Joten, voinko ottaa suuren lekavasaran esiin, vai pitäisikö minun olla tekemättä?
# bror
Lisäksi katto on niin matala, että oviaukko ulottuu aivan oven yläpuolella olevaan kattoon asti...
Alla olevissa kuvissa näkyy huone/huoneet kahdessa piirustuksessa, jotka minulla on. Seinä, jonka haluan poistaa, on merkitty sinisellä värillä.
Joten, voinko ottaa suuren lekavasaran esiin, vai pitäisikö minun olla tekemättä?
# bror
Sinisellä ympyröity seinä sähköpiirustuksessa kellarissa on kantava. Toinen piirustus näyttää, miten kellarikerroksen yläpuolella oleva välipohja (btg.) on raudoitettu. Kuten näet viivoista piirustuksessa, raudat ovat seinällä, jonka haluat poistaa. Ne on leikattu suoraan poikki (pitäisi oikeastaan olla pieni viiva päässä 45 asteen kulmassa), mikä tarkoittaa, että kyseessä on KS40 tai parempi lujuusluokan harjateräs. (Jos kyseessä olisi sileä teräs, siinä olisi ollut pieni silmukka seinän yläpuolella, jonka haluat poistaa.) Talo ei siis todennäköisesti ole rakennettu ennen vuotta 1950.
Jos poistat seinän, on olemassa riski, että btg.välipohja romahtaa. Ovi yltää kattoon, koska kellarikorkeus on matala, ja tällöin on laitettu ylimääräisiä raudoituksia oven yläpuolelle u.k. laatassa seinän suuntaisesti, jonka haluat poistaa, ja nämä raudat viereisistä laatoista lepäävät päällä.
Korjaus:
Virhe minulta. Seuraava seinä on kantava välipohjalle. Sinisellä ympyröity seinä ei ole kantava ja sen voi poistaa.
Jos poistat seinän, on olemassa riski, että btg.välipohja romahtaa. Ovi yltää kattoon, koska kellarikorkeus on matala, ja tällöin on laitettu ylimääräisiä raudoituksia oven yläpuolelle u.k. laatassa seinän suuntaisesti, jonka haluat poistaa, ja nämä raudat viereisistä laatoista lepäävät päällä.
Korjaus:
Virhe minulta. Seuraava seinä on kantava välipohjalle. Sinisellä ympyröity seinä ei ole kantava ja sen voi poistaa.