Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
akhagen: Joku tyyppinen peittävä/täyttävä primeri? Riskillä sitoa kosteutta yleisesti. Olen tehnyt sitä paikoittain kotona, missä edellinen omistaja oli laiminlyönyt kissanhiekkalaatikon kanssa.
Johan_Andersson: Aion osittain rakentaa olemassa olevan alkovin uudelleen suurella holvilla, joka on inspiroitu liitetystä kuvasta, mutta pohdin sekä materiaalin/rakenteen että olemassa olevan ja uuden seinän liitoksen asioita. Mitä tulee materiaaliin/rakenteeseen, harkitsen rakentamista paksusta MDF:stä (ohuempaa tai uritettua kaareen) ja vain marginaalisesti koolauksilla, mutta mietin, mitä asiantuntijat
MaZtoR: Se pitäisi kiinnittää mielellään täysin piiloon kiinnityslevyillä, kuten Stefan sanoo. Mutta jos nyt on liian myöhäistä, suosittelen kiinnittämään sileät levyt näkyvän levyn alle, johon voit sitten niitata levyn kiinni.
nattugglan11: Hmm, nyt kun katsoin enemmän eilen, se roikkuu myös viereisessä huoneessa samalla linjalla. Noin 7 metriä yhteensä, ja välissä on seinä. Joten joko on 2 lankkua, jotka lepäävät keskiseinällä ja molemmat ovat roikkumassa tai sitten on 1 liimapuupalkki koko 7m matkalla(?). On vain outoa mielestäni, jos olisi liimapuupalkki rivitalossa juuri tässä paikassa, on vaikea uskoa, että
chris47: Hei JonathanGubbe. Olen juuri tehnyt sellaisen seinän, katso kuva. Olin huolissani kipsilevyn kantavuudesta, joten aloitin kiinnittämällä galvanoidun verkon, jonka ostin edullisesti biltemasta. Voi myös käyttää rappausverkkoa, mutta se on paljon kalliimpaa. Kiristin verkon katosta lattiaan vetämällä tukevat brickskruvit karmeihin. Käytin tavallista fixiä ja aloitin levittämällä
danielr112: Miksi et vain laittaisi sinne puukappaletta sen sijaan? En näe pointtia maalatulla kivellä... Eihän siitä enää näe, että se on marmoria...
SvenD: Vinkin perusteella käytin Dolomiittia. Ostin karkeasti murskatun version, jossa oli noin 4 mm raekoko, jota käytin siellä, missä oli paljon täytettävää, ja hienoksi murskatun täyttääkseni pienempiä kuoppia. Karkeamurskatun löysin laattojen myymälästä, hienoksi murskattu myydään puutarhakalkkina. Dolomiitin etuna on, että rakeet tarttuvat hieman yhteen, joten se pysyy paremmin
Stehpan: Heippa! Käytin ennen pieniä beigejä ja ruskeita marmorilaattoja kun laatotin aiemmin. Näitä löytyi usein Silvanista 200 kr/kvm, mutta myös hieman kalliimpana Coopista ja Hornbachista. Ajattelin aloittaa kylpyhuoneen laatoituksen nyt jouluna. Onko joku, joka tietää mistä löytää edullisia laattoja? Ajattelin tarkistaa Bauhausin iltapäivällä. Terveisin Stephan
Mäster: Riippumatta siitä, mitä Norgips ehdottaa, ei ole hauskaa tasoittaa lyhyet sivut, kun kipsilevy on asetettu alas.. Pystyasennossa olevassa kipsilevyssä on kuitenkin pitkien sivujen syvennykset tasoitettavana.
tompa_70: Sattumalta tarkoitin tietenkin, että olin yllättynyt siitä, että se oli verrattavissa 3 kpl 45 x 220 (ei 2 kpl "352 x 220).
Gurravasa: Gera sisänurkka tavalliselle sileälle jalustalle täytyy olla turhin lisätyö ikinä... Apropos gering, så oli eräs rakentajatuttava, joka gerasi niin, että hänen überprofiilinen yleinen jalustansa päättyi lattiaa vasten nurkissa ja sitten joku inhottava palikka välissä... Värisen yhä, kun ajattelen sitä...
nattugglan11: [citat] se näytti hyvältä, kiitos
Linus_E: Terve. nyt on ilmalämpöpumppu asennettu ja kaikki vanhat termostaatit on poistettu. miten voin parhaiten ja yksinkertaisimmin peittää kaikki reijät lattiassa? 3 kohtaa voin vaihtaa palan lattiasta, mutta olohuoneessa on 3 kohtaa, joita ei voi vaihtaa ilman, että ottaa koko lattian. Joten vinkkejä otetaan mielellään vastaan... Terveisin Linus
Björn_Nilsson: Todella hyvä kysymys. Hyvin ajateltu siellä... Minun päässäni se menee todennäköisesti kuten sanot. Mutta jos kuormitat ruuveja ja tukilistaa yhtä paljon, ei ole vaaraa. Mutta jos kaappi "lepää" listalla, pitäisi ruuveilla ylhäällä saada enemmän voimaa ulospäin... Roiku vähän yläkaapissa ja tunnustele, miltä se vaikuttaa....
gaia: [citat] jos teet kuten sponken neuvoo, voit nauttia pitkään ja ilman huolta siitä, mitä tapahtuu levyn takana. Muista, että et ole valuttanut seinäanturan alla ja sitä kautta maaperän kosteus hiipii sisään ja näkyy usein lattian ja seinän välisessä reunassa, jos estät höyrystymisen. Ne eivät ole suuria määriä ja eivät näy, jos seinä voi hengittää, mutta jos laitat levyt
Berra Brumm: Kiitos vinkeistä! Nyt joululoma on pelastettu. :)
daije: mitä höpötystä tämä on. on päivänselvää, että KAIKKI sähkö vedetään ennen kuin seiniä ja kattoja vuorataan. sinun kirvesmiehesi haluaa varmaan välttää mittaamasta jakorasioiden reikiä. älä työskentele takaperin
Berliner: Ehdottomasti sen pitäisi olla tiivis. Muuten sinulla on ongelmia kosteuden kanssa. On olemassa erityinen tiivistemassa kuten Isover Vario Fugmassa DS.
Yrrol: joku varmaan tietää, tosin voisi soittaa Anticimexille ja kysyä... täytyy saada tämä tehtyä niin, että saadaan sisäseinät & katto paikalleen...
cheetah1: No niin, sitten minun on kokeiltava sitä. Eteisessä lattia muuttuu jääkylmäksi -> ei mukavaa, kun vanhempani, joiden makuuhuone on vieressä, menevät yöllä vessaan (vessa on aivan ulko-oven vieressä).
Gabbe1: Käytin 40mm ja dyckertpistoli. Listat ja foder pysyvät kuin kallio. Minulla on kipsi+lastulevy kaikkialla seinissä.
hagaby: Hei. Voit tilata LVL-palkki 63x200 (KERTO). ja asentaa s=900. edellyttäen, että sinulla on paperi- tai peltikatto. Jos haluat tiili- tai betonikattotiilet, täytyy valita suurempi koko.
Tod: Hei! Aiomme tehdä laajan laajennuksen valmiiden arkkitehtipiirustusten perusteella. Etsin seinärakenne- tai rakennuselementtitoimittajia. Asumme Tukholmassa, mutta koska kyse on materiaalista, valmistus voi tapahtua myös muualla. Onko joku tehnyt saman matkan ja on neuvoja? Kiitollinen vastauksista!
Krawk: [citat] Jos haluaa olla oikein ärsyttävä, niin julkisivu ja kantava runko ovat rakennuksen erilliset osat ;) Ilman kosteusherkkiä materiaaleja ei tule samoja ongelmia, vaikka vedelle ei edelleenkään ole minnekään mennä. Parasta on tietysti rakentaa julkisivu, joka todella pitää veden ulkona ja ohjaa sen pois.
jonathanGubbe: Hei! Minulla on tila, johon aion rakentaa äänitysstudion. Tila on verstaalle johtava katto, joka sijaitsee suuressa hangaari-tyyppisessä rakennuksessa. Lattiani (alapuolella olevan tilan katto) koostuu 22 mm:stä lastulevystä liimattu ja naulattu 45x145 tarkoilla koolauksilla cc600, jotka taas lepäävät 250 mm:n I-palkilla, cc2400. Palkit on tuettu pystysuorilla palkeilla ja 45x145 mm:n
Chrissofsweden: Soita rakennuslautakuntaan ja kysy, he tietävät varmasti, kuka voidaan luokitella "sakkunnig konstruktöriksi" :) /Christian
HakanJ: Onnistuin :-) Kikka näyttää olevan, että ei ajattele liikaa.
gaia: vastaa itse - EI! löysin vastauksen vanhoista ketjuista ... gaia
gadu^: Onko se rakenne, jota pitäisi välttää, niin minun täytyy kai yrittää tehdä sinne ilmarako, mutta se on hirveän tiukka "toisella puolella" putkia kohti raakaponttia. Pahempaa on varmaankin saada muovi tiiviiksi putkien ympärille. Ajattelin, että olisi yksinkertaisempia tapoja.. ;) Täytyy miettiä vähän lisää... :)
Miles: ok, tammipuu on ehkä vähän vahvempi kuin mänty. kippis!