Hei,

Olen juuri asentanut muutamia pieniä Ikea Bestå seinäkaappeja betoniseinään lisälautojen avulla, joiden päällä ne lepäävät. Sen jälkeen olen kiinnittänyt melko vahvat ruuvit kiinnityspisteiden läpi yläreunasta, käyttöohjeiden mukaisesti.

Olenko luonut vipuvarren, asettamalla nämä laudat kaappien alle, mikä nyt keskittää voiman ulospäin yläruuveihin sen sijaan, että kaikki paino putoaisi alaspäin, kun esimerkiksi täytän kaapin raskailla tavaroilla tai asetan TV:n kaapin päälle?

Pitäisikö minun poistaa laudat ja antaa vahvojen ruuvien kantaa koko paino?

(Kaappi on kooltaan 120 cm x 38 x 40 cm, ja siinä on 3 ruuvia yläreunassa)

Kiitos etukäteen,
Petter.

• Kuva, jossa näkyy kaavakuva seinään kiinnitetystä Bestå-kaapista, jossa listan alapuoli on kiinnitetty seinään.
Meillä on useita bestå-seinähyllyjä, ja niiden alle olen asentanut "listan" ottamaan osan voimasta, jotta kaapit eivät vain roikkuisi yläruuveissa.

Mutta onko huoleni aiheellista, että nyt pakotan voiman vetämään yläruuveja ulospäin, kun asetan jotain todella raskasta siihen, sen sijaan että voima suuntautuisi alaspäin? Ruuvi kestää paljon enemmän kuormitusta 90° kulmassa niiden suuntaan nähden.

Olen vain huolissani, että yläruuvit irtoavat television painon vuoksi. Vai todellisuudessa, eikö niin tule tapahtumaan?

[tack för svaret sponken]

ok, ymmärrän ajatuksen, mutta ruuvit kestävät luultavasti enemmän kuin arvaatkaan. Kaappi hajoaa ensin...

Meillä on kolme kaappia, joissa on kolme ovea kussakin, joten korkeus on varmaan 180 cm luulisin. Näissä kaapeissa on kaikkea levyistä kirjoihin, noin 50 litraa whiskey jne. Itse kaapit painavat lisäksi lyijyä... Seinämme tapauksessa on massiivipuuseinä (talo on 100 vuotta vanha), joten se on kiinnitetty seinään sisäkulmilla ja sitten ruuvi jokaisessa sisäkulmassa, eli neljä ruuvia per kaappi. Käyttämäni "ruuvit" ovat noin 15 cm pitkiä ja ehkä 6 mm paksuja. Pää on 8 mm mutteri. Uskon, että se voi olla jotain muuta kuin ruuvi, mutta ymmärrät periaatteen.

Kaapit eivät putoa liian korkean kuormituksen vuoksi, vaan kaappi hajoaa ensin...

Min seinä on betonia ja käytän muovitulppia (8mm ruuveja, joten ne kestävät kuitenkin aika paljon), mutta tulpilla ruuvit eivät pure samalla tavalla kuin puuseinässä. Joten ymmärrän, että sinun tapauksessasi se pysyy kuin kallio.

Tieto siitä, että sinulla on 50L viskiä, ei auta minun egoani myöskään ;) Minulla on jäljellä 50CL keskinkertaista blendiä... toivotaan, että joulupukki tulee tänä vuonna.

Mikael_L
Betoni onhan hyvä materiaali suurille kuormituksille.

Jos se rauhoittaa sinua, voit katsoa täältä, millaisia kuormia se suunnilleen kestää:
http://www.essve.com/templates/EframePage.aspx?id=3554

Tämä on nyt hieman hienompi tulppa, jos sinulla on yksinkertaisempi standarditulppa, se ei tietenkään kestä yhtä paljon, mutta veikkaukseni on ainakin puolet voimasta.

1,0 kN = 100 kg, mutta tämänhän tiesitkin jo ... ;)

en ole koskaan asentanut tukilistaa kaappien alle ja tarkoitan siten, että sitä ei tarvita. Se on kuten sanot, että ne ruuvit, jotka ovat kaappien yläreunassa, tulevat kantamaan sen painon, joka tulee. Kaappi puristuu sitten seinää vasten ja ruuvien tehtävänä on pitää paino alaspäin suuntautuvassa suunnassa. Kokeile ruuvata samanlainen ruuvi jonkinlaisella kahvalla seinään ja kuormita sitä omalla kehonpainollasi niin näet, mitä ne kestävät, jos olet epävarma.

Todella hyvä kysymys. Hyvin ajateltu siellä... Minun päässäni se menee todennäköisesti kuten sanot. Mutta jos kuormitat ruuveja ja tukilistaa yhtä paljon, ei ole vaaraa. Mutta jos kaappi "lepää" listalla, pitäisi ruuveilla ylhäällä saada enemmän voimaa ulospäin... Roiku vähän yläkaapissa ja tunnustele, miltä se vaikuttaa....

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.