61 455 lukukertaa ·
18 vastausta
61k lukukertaa
18 vastausta
Murtui marmorinen ikkunalauta, liimataanko yhteen?
Sivu 1 / 2
Satuin rikkomaan yhden ikkunalaudan marmorista, kun pudotin sen lattialle, mikä tuntuu todella ikävältä q(;^
p
Koska reunat ovat melko ehjät, uskon, että se näyttää silti ihan hyvältä, jos onnistun liimaamaan ne yhteen.
Kysymys on vain, miten pitäisi toimia?
Minulla on PL400-putkilo, jonka tiedän monien sanovan toimivan melkein mihin tahansa.
Koska reunat ovat melko ehjät, uskon, että se näyttää silti ihan hyvältä, jos onnistun liimaamaan ne yhteen.
Kysymys on vain, miten pitäisi toimia?
Minulla on PL400-putkilo, jonka tiedän monien sanovan toimivan melkein mihin tahansa.
Ei vinkkejä?
Ajattelin kokeilla kiinnittää reunat ruuvipuristimella sen jälkeen, kun olen laittanut kunnolla PL400:aa.
Sitten ehkä liimata jonkin teräskiskon alapuolelle itse liitoskohtaan vahvistamaan lisää.
Olenko ihan hakoteillä vai voiko tämä toimia?
Ajattelin kokeilla kiinnittää reunat ruuvipuristimella sen jälkeen, kun olen laittanut kunnolla PL400:aa.
Sitten ehkä liimata jonkin teräskiskon alapuolelle itse liitoskohtaan vahvistamaan lisää.
Olenko ihan hakoteillä vai voiko tämä toimia?
Kokeilisin mieluummin jonkinlaista epoksia. PL400 tulee varmaan näkymään värillisenä kiemuraisena mattana juovana leikkauksessa. Minulla ei ole kokemusta marmorin liimaamisesta, mutta epoksi yleensä antaa vahvuutta. Sellainen epoksi, jota ostetaan venetarvikeliikkeistä, on parempaa kuin nopeasti kovettuvat yleiskäyttötuotteet.
Ei siinä ole paljon menetettävää. Liima on halvempaa kuin uusi marmoritaso. Joskus marmoritason voi löytää myynnissä blocketissa.
Erik
Ei siinä ole paljon menetettävää. Liima on halvempaa kuin uusi marmoritaso. Joskus marmoritason voi löytää myynnissä blocketissa.
Erik
Sinun kannattaa ehkä tutkia hieman enemmän, mikä liima on sopiva. Itse ajattelen Cyanoakrylatlim, mutta en ole lainkaan varma tästä. Muuten joku 2-komponenttinen kovettuva kuten epoksi jollain variantilla.
Voisitko soittaa jollekin stenhuggare, gravstensmakare tai vastaavalle?
Ilmoita täällä, mihin päädyit ja miten kaikki sujuu.
Voisitko soittaa jollekin stenhuggare, gravstensmakare tai vastaavalle?
Ilmoita täällä, mihin päädyit ja miten kaikki sujuu.
Hmm kuulostaa monimutkaiseltaMikael_L sanoi:Sinun pitäisi ehkä tutkia lisää, mikä liima olisi sopiva.
Itse ajattelen syanoakrylaattiliimaa, mutta en ole tästä ollenkaan varma.
Muuten jotain 2-komponenttista kovettuvaa, kuten epoksi jonkinlaisena versiona.
Voisitko soittaa jollekin kiviveistäjälle, hautakivien tekijälle tai vastaavalle?
Ilmoita mielellään täällä, mihin päädyt ja miten kaikki sujuu.
Ongelmana on, että minulla on niin paljon muuta tehtävää, etten ehdi tehdä tästä suurta projektia.
Asia on myös se, että aion maalata pinnan myöhemmin, joten ruman siirtymän voin varmasti maalata nätisti.
Eikö teistä PL400 toimisi?
Luulen, että PL400 on liian pehmeä liima.
edit:
Se riippuu siitä, kuinka se on rikki, onko pieni kulma irronnut vai onko lauta poikki keskeltä ja liimasauma joutuu kovalle rasitukselle?
Jos levität PL400 sinne, olet ehkä sulkenut pois tietyt muut liimat.
edit:
Se riippuu siitä, kuinka se on rikki, onko pieni kulma irronnut vai onko lauta poikki keskeltä ja liimasauma joutuu kovalle rasitukselle?
Jos levität PL400 sinne, olet ehkä sulkenut pois tietyt muut liimat.
Viimeksi muokattu:
Olen tehnyt saman vanhan Kolmården-marmori-ikkunalaudan kanssa. Vein sen kiviveistäjälle. He jyrsivät urat takapuolelle, liimasivat vahvikkeet sisään ja liimasivat levyn yhteen. Lisäksi he kiillottivat sen. Se ei näkynyt lainkaan jälkeenpäin. Joten suosittelen, että kysyt kiviveistäjältä, mitä he haluavat saadakseen levysi takaisin yhteen.
Lauta on katki kokonaan, murtumakohta on todennäköisesti yhdessä reunassa niin, että toinen pala on nyt ehkä 30cm ja toinen pala ehkä 150cm.Mikael_L sanoi:Uskon, että PL400 on liian pehmeää liimaa.
edit:
Se riippuu siitä, miten se on rikki, onko se pieni nurkka, joka on lohjennut pois, vai onko lauta katki keskeltä ja liitossaumalle tulee kova kuormitus?
Jos läträä PL400:lla, saattaa olla että olet menettänyt mahdollisuuden käyttää tiettyjä muita liimoja.
Totta kai liitossaumalle tulee kuormitusta, mutta uskon myös, että se on aika lähellä yhtä kolmesta ikkunalaudan kannattimesta.
Olen vakuuttunut siitä, että he ratkaisisivat sen hyvin, mutta samalla uskon, että se voi olla kallista, soitan ja katson, saanko jonkun kiinni.pinebar sanoi:Olen tehnyt saman vanhalla Kolmården-marmoritasolla. Vein sen kivenhakkaajalle. He jyrsivät urat taakse, liimasivat vahvikkeet ja liimasivat levyn yhteen. Lisäksi he kiillottivat sen. Se ei näkynyt lainkaan jälkeenpäin. Suosittelen siis kysymään kivenhakkaajalta, mitä he haluavat levyn kokoamisesta.
Soitin kiviveistämöön, mutta heistä vaikuttikin liian vaativalta jyrsiä vahvikkeita ja niin edelleen.
Heistä oli parempi, että liimasin sen itse.
Käytä jotain tavallista epoksiliimaa, he sanoivat.
Mistä sellaista saa, kysyin, mihin hän vastasi: joltakin huoltoasemalta.
Oletan, että he tarkoittavat jotain tällaista:
http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/lim/
Hmm, uskallanko kokeilla?
Heistä oli parempi, että liimasin sen itse.
Käytä jotain tavallista epoksiliimaa, he sanoivat.
Mistä sellaista saa, kysyin, mihin hän vastasi: joltakin huoltoasemalta.
Oletan, että he tarkoittavat jotain tällaista:
Hmm, uskallanko kokeilla?
Viimeksi muokattu:
Mielestäni tulos on usein parempi, jos käytetään hitaasti kovettuvaa versiota. Clas Ohlsonilla on superepoksi, joka kovettuu 4 tunnissa.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Onko sinulla mahdollisuus laittaa se jännittyneenä jollain tavalla? Minä laittaisin epoksia molemmille pinnoille ja varmistaisin, että ei ole paljaita kohtia. Sen jälkeen yhdistäisin ja jättäisin jännittyneenä yön yli koskematta tai kuormittamatta lainkaan. Älä pyyhi ylimääräistä pois, vaan anna sen kovettua ja poista se sitten talttapäällä. Jos hankit nopeasti kovettuvan version, joka lupaa kovettua 15 minuutissa, anna sen silti olla paikoillaan jännittyneenä yön yli. Epoksi ei koskaan saavuta täyttä lujuutta 15 minuutissa.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59032852
Onko sinulla mahdollisuus laittaa se jännittyneenä jollain tavalla? Minä laittaisin epoksia molemmille pinnoille ja varmistaisin, että ei ole paljaita kohtia. Sen jälkeen yhdistäisin ja jättäisin jännittyneenä yön yli koskematta tai kuormittamatta lainkaan. Älä pyyhi ylimääräistä pois, vaan anna sen kovettua ja poista se sitten talttapäällä. Jos hankit nopeasti kovettuvan version, joka lupaa kovettua 15 minuutissa, anna sen silti olla paikoillaan jännittyneenä yön yli. Epoksi ei koskaan saavuta täyttä lujuutta 15 minuutissa.
Se riippuu vähän siitä, millaista kiveä on kyseessä. Tietysti voi olla halvempaa ostaa uusi sen sijaan. Minulla oli kaikki ikkunalaudat vanhan mallin Kolmårdsmarmorista, jota on vaikea saada uutena, joten mielestäni se oli sen arvoista korjata. Mutta uusi jokin niistä lajeista, joita löytyy Bauhausista, tulee varmasti halvemmaksi.savio sanoi:
Kiitos vastauksistanne!
Olen nyt käynyt ostamassa sen liiman, jonka linkkasin aiemmin.
Aion testata ja katsoa, miten se toimii.
Mutta mietin, voisinko vahvistaa liitosta jollain, joka ei kuitenkaan tule näkymään alapuolelta?
Mitä sellaista voisi käyttää?
Tekisikö lasikuitumatto ollenkaan hyötyä?
Olen nyt käynyt ostamassa sen liiman, jonka linkkasin aiemmin.
Aion testata ja katsoa, miten se toimii.
Mutta mietin, voisinko vahvistaa liitosta jollain, joka ei kuitenkaan tule näkymään alapuolelta?
Mitä sellaista voisi käyttää?
Tekisikö lasikuitumatto ollenkaan hyötyä?
Anteeksi, mutta en ymmärrä mitään... Aiotko liimata yhteen ikkunalaudan kivestä ja sitten maalata sen? Todennäköisesti olen ymmärtänyt sinut väärin, mutta voit mielellään tarkentaa aikomuksiasi.savio sanoi:
Ystävällisin terveisin
Ronnie
Juuri niin!Pysslarn sanoi:
Ikkunalaudan materiaali on marmoria ja se on ruskea ja todella ruma, siksi se maalataan valkoiseksi.