Aion laittaa rotgips-pohjamaalin puupaneeliseinään, ja olen lukenut eri keskusteluista kuinka edetä, mutta minulla on silti joitakin kysymyksiä.

Aloitetaan: Missä on paras paikka aloittaa, ovenkarmista, ikkunasta vai nurkasta?

Äänestetään kulmassa. Kipsi tulisi mieluiten kiertää oven karmia eikä saada saumaa linjaan ovenpielen kanssa. Koskee kaikkia aukkoja seinässä.

skivmont_travagg.gif

Ok, vaikuttaa järkevältä.
Mutta eikö levyjä aseteta pystyasentoon, jotta saumat ovat pystysuorassa eivätkä kuten kuvassa makaavina?

Se on mahdollista tehdä kummallakin tavalla.

Jos sinulla on pystylaudat, vältyt saumojen syntymiseltä lyhyt sivu lyhyttä sivua vasten. Saat myös katkaista pidempiä pätkiä (ylhäällä olevat) jos ne ovat vaakasuorassa jne. Kiinnitä pystylaudat ruuvilla.

• Tykkään
miksil
  • Laddar…
Kuva on peräisin Norgipsistä ja jokainen voi itse päättää, mikä on sopivin kyseiseen projektiin. Itse olen asentanut kipsilevyt huoneeseen mökillämme, jossa kattokorkeus on 210 cm. Ehdottomasti vähiten hukkaa syntyi, kun asensin levyt vaakasuoraan. Kylpyhuoneessa levyt asennettiin pystysuoraan, koska se oli tehokkainta.

Meillä on 2,40 korkeus joten asennan ne pystyasentoon.

Seuraava kysymys, kuinka tiheästi pitäisi ruuvata?

Olen asentanut aiemmin pari kipsilevyä ja mielestäni oli vaikeaa saada ruuvit oikein syvälle, mutta nyt olen ostanut syvyysrajoittimella varustetun bitpitimen, katsotaan onnistuuko paremmin.

Kuten sanottu, olen avoin kaikille vinkkeille kipsin asennuksen suhteen.

Kiinnitä 20 cm välein reunoilla ja 30 cm välein keskellä levyä.

joflopp sanoi:
Äänestän kulmia. Gyprokin pitäisi mieluiten mennä ovenkarmien ympäri eikä saada saumaa ovenpielen kanssa. Tämä koskee kaikkia aukkoja seinässä.

[bild]
Mutta hei! Kuvassa näyttää siltä, ettei sauman takana ole kiskoa! Nyt oli kyse remonttikipsistä tässä keskustelussa ja silloinhan se ei ole sovellettavissa, mutta silti, kuvassa se näyttää todella oudolta.

Koska se on Norgips asennusohjeiden mukaan, voi olettaa, että se ei ole täysin järjetöntä vaan täysin okei.

Riippumatta siitä, mitä Norgips ehdottaa, ei ole hauskaa tasoittaa lyhyet sivut, kun kipsilevy on asetettu alas.. Pystyasennossa olevassa kipsilevyssä on kuitenkin pitkien sivujen syvennykset tasoitettavana.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.