Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
thomaslj: [citat] Ajatteletko ulkosyylää vai? Se oli käsitelty ja tiesin sen. Olin varautunut vaihtamaan sen. Mutta kysymys kuuluu, onko sen vaihtaminen järkevää, jos koko betonilaatta on täynnä käsiteltyä puutavaraa.
justusandersson: Monissa tapauksissa pärjää hyvin ilman peruspilareita. Vain jos maa viettää paljon tai on yleisesti epäluotettavaa, tarvitaan peruspilareita. Betonilaatat ovat usein erinomainen ratkaisu. Bilteman säädettävät peruspilarit ovat varmasti hyviä niille, jotka arvostavat mukavuutta, jos ne kestävät kuormituksen. Muuten voit sahata tukijalkoja kyllästetystä puutavarasta. Kaiva pois
justusandersson: Koska talon leveys on noin 7 metriä ja kattoa kannattelevat 2x8 tuuman palkit (50x200 mm), on merkattu seinä kantava. Katossa ei myöskään ole palkkia seinän yläpuolella. Jos aukko ei tarvitse olla leveämpi kuin se jo on, on helppo asentaa palkki itse aukon yläpuolelle. Se, että se ei ole jo romahtanut, johtuu siitä, että lunta ei ole juuri nyt.
Semiproffset: Ainoa mitä voit tehdä, on estää mahdollinen kapillaarikosteus betonista (olettaen, että sillä on maayhteys?) Joko pienellä ilmarakolla tai kapillaarikatkokerroksella kuten esimerkiksi ikääntymistä kestävä muovi.
Andreas12345: Tarvitsen Faluröd-bleckspik. Menin paikalliseen rakennusliikkeeseen, jossa ne maksoivat 300 kr per 100 kpl. Ei kiitos! Löysin vain valkoisia ja mustia halvemmista kaupoista. Vaikea löytää faluröda myös netistä. Tietääkö joku, mistä niitä voisi tilata halvemmalla? Mieluiten verkosta.
Claes Sörmland: Hankalin osa on ruuvata muutama lauta muotokseen ja öljytä se. Lecakulor löytyy rakennusliikkeistä suurissa pusseissa. Sitten tarvitaan vain sementtiä ja hiekkaa. Ja ehkä neljä harjaterästä.
Steinmeister: Kiskotettu rauta on aina tyylikästä rakenteessa. Kaikki, jotka ovat nähneet rakentamisen, luulevat, että olen liioitellut ruuvien kanssa jne. Mutta olen varovainen asioiden suhteen ja haluan, että siitä tulee tukeva. Todennäköisesti kaikella puulla on nyt kosteuspitoisuus, joka on lähellä itsesyttyvyyttä, ja syntyneet raot johtuvat enemmän kutistumisesta kuin huonosta kiinnityksestä.
sinuslinus: [bild] https://www.weber.se/gor-det-sjalv/gjuta/gjuta-plintar-och-stolpar.html
Grillen: Olen viimeistelemässä terassin katon uudelleenrakentamista ja olen asentanut kaikki 45x170 koolauksen, jotka ovat cc55, ja sen päälle ajattelin laittaa peltikaton. Mutta mikä on pienin mitoitus, jota minun pitäisi käyttää kiinnityspuiden päällä? Ja mikä on pisin etäisyys kiinnityspuiden välillä, jonka pitäisi olla?
Deathtrip2000: [citat] Vesihionta seitsemässä eri vaiheessa oli se, mitä käsihiomakoneiden käyttäjät käyttivät, kun työskentelin kiviaineisten työtasojen parissa. En itse työskennellyt käsihiomakoneiden tai kiillotuksen parissa. Esimerkki Youtubesta: [MEDIA=youtube]o3fX9bHo-_4[/MEDIA]
lyckograbben: Jos sinulla ei ole hirsirunkoa, tämä selitys voi toimia. Tällaiset pullistumat ovat yleisiä vanhemmissa taloissa, jotka ovat "lastulaatikko" tyyppiä eli kun sahanpurua on käytetty eristeenä. Seinän rakenne voi olla: paneeli/tuulipaperi/puru/paperi/sisäseinä. Kun paneeli vanhenee ja halkeilee ja kosteus pääsee sisään, sahanpuru laajenee ja jos puru kuivuu, se täytetään uudestaan
epw: Mahtavaa, jos haluat vakaamman rakenteen, voit käyttää 45x95 koolauksia, mutta 45 mm huoneeseen päin. Kiinnitä suoraan seinään voimakkailla naulatulppilla, jos se on suora. Muuten voit käyttää 45 peltilevyjä lattiaan ja kattoon ja tukea sen kulmalla per metri, jolloin seinä on pystysuorassa.
ZipLock: Luulen, että on helpompaa vastata, jos lisäät kuvan.
magrho: Hei, Olen yrittänyt etsiä vaihtoehtoa 50-luvun rappaukselle betoniharkon sisäpuolelle meidän erillisessä kylmässä autotallissa, mutta en ole löytänyt mitään. Se on alkanut mennä todella huonoksi nykyään, ja ennen kuin kutsumme ketään rapaamaan kaiken uudestaan haluaisimme tietää, onko olemassa mitään täysin vastaavaa vaihtoehtoa, joka voisi olla meille helpompi järjestää
franzke: Hei, aion kunnostaa terassimme, jossa noin 10 m2 on lasitettu ja 30 m2 ulkona. Voinko käyttää painekyllästettyä puuta lasitetussa osassa tänään vai ei suositella päästöjen ym. vuoksi? Eri materiaalien käyttö ei tunnu olevan vaihtoehto.
clobar: [citat] Se, mitä sanot, pitää paljon paikkaansa. Kuva antaa juuri sen "aidon" amerikkalaisen tunteen, mukaan lukien kiikkutuoli ja lamppu, joka näyttää vanhalta kaasulampulta. Yksi asia, jonka mielestäni on oltava kuistilla, on kattotuuletin. Ehkä se ei ole yhtä tärkeä Ruotsissa, mutta silti...
Alko: Aion kyllä käyttää expanderbetongia, sen pitäisi helpottaa jonkin verran, eikä vaadi vibb:a, paitsi vähän koputtelua muotin ympäri vain.
MoggeS: Minun kattotuolini tulevat valmiina (valmiiksi katkaistuina). Palkki tulee olemaan täysin upotettu lattiaan. Olen tilannut dragband, ja aion taivuttaa omat balkonstropparni. :)
murak: [citat] Kiitos! Tuplapultit ehdottomasti. Muovikappaleeseen liittyen ajattelen päässäni, että haluan jotain, joka näyttää jääkiekkomailalta, mutta on tarkoitettu kyseiseen käyttöön. Kysymys on, kestääkö muovi vuodesta toiseen vai olisiko tarkoitukseen tarkoitettu ruostesuojattu teräskappale parempi? EDIT: Löysin tämän Biltemasta:
Mogg: Ei enää vinkkejä? Tarvitsen vinkkejä palkkikenkien ja pulttien (tai vastaavien) paksuuden valintaan, jotta rakenne kestää. Riittääkö M10? Kyseessä on pulpettikatto, joka kiinnitetään olemassa olevaan rakennukseen betoniharkkoseinään.
thomas33: Jokin lämpöä kestävä maali kuten esim. jarrusatulamaali tai vastaava voisi toimia. Kuumenna uuni kunnolla ennen kuin sitä käytetään ruoanlaittoon. Sitten ehkä jokin suoja savupiipun päälle, kun uunia ei käytetä.
Semiproffset: [citat] Näyttää todella hyvältä. Hyvää työtä! (y)
LinusW: Täysin tietoinen siitä, että puutavara on liian heikkorakenteista kannattamaan mitään, joten tämä keskustelu. Sitä käytetään tilapäiseen vajaankoppiin, joka toivottavasti seisoo vain 2-3 vuotta. Ne eivät siis kannata lattiaa, vaan yksinkertaisempaa kattoa vajaankoppiin. [citat] Kantavaan sisäseinään en uskaltaisi käyttää edes 45*70. Meillä on paljon ylimääräistä
fgo: Ajattelin vain jakaa, miten asensin maapainoni. Porasin opasreiän 16 mm pitkällä betoniporalla ja poravasaralla. Silloin pystyy ohjaamaan suuntaa kohtuullisesti. Sitten asetin ankkurin käsivoimin niin pitkälle kuin mahdollista. Sen jälkeen laitoin poravasaran piikkaus-/vasaratilaan ja asetin tasatalttaan. Sen jälkeen ankkurin asettaminen poravasaralla oli helppoa. Jos maa on kovaa, saattaa
Sweedbanana: [citat] Olen aloittanut toisen keskusteluketjun pelkästään oven asennuskysymyksille, jossa pääsin siihen tulokseen, että alusta on tasoitettava ennen turvaluokiteltuja ovia ja on liimattava täysin kynnyksen alle. Olen edelleen epävarma siitä, missä remsa on. Mitä tulee MS Lim, niin Casco MultiSeal Byggfog toimii.
justusandersson: HEB 180:lla on pinta-alan inertia 3831 (x10^4 mm4) ja HEA 200:lla 3692 taipumassa y-suuntaan (jäykkä suunta). IPE 240 on arvoltaan 3892. On tärkeää olla tarkka sen suhteen, mitä tyyppiä käytetään, ja tehdä se johdonmukaisesti, muuten on helppo tehdä virheitä. Nykyään jäykkää suuntaa merkitään y-suunta ja heikkoa z-suunta, mikä on muutos verrattuna aikaisempaan. Epäilen,
Deathtrip2000: [citat] Rinkeby Rörilla on kauluksellinen laippaliitin tämän tyyppinen: https://goo.gl/images/LJhuHA On syytä huomata, että laippa ei ole täysin tasainen alapuolelta, vaan siinä on kohouma, johon tiiviste sijoitetaan, kun laippaa käytetään siihen, mihin se on tarkoitettu.