Aion valaa betonista työtason ulkokeittiöön, 150x80 cm, 45 mm paksu.
Rakennan muotin muottivanerista ja aion käyttää weber 702 expanderbetong fin -betonia.
Järjestän tippareunan työtasolle painamalla ohuet listat ympäri reunaa betonin pintaan, siitä mikä sitten on alapuoli, kun käännetään ylös taso. Kun levy on valmis, otan listat pois ja saan tippareunan sadevedelle, jotta vältetään sateelta valuminen alaosaan, joka on rapattu leca.
Tähän asti tilanne hallinnassa. Pari asiaa, jotka minun tarvitsee selvittää:
Tarvitseeko todellakin nostaa raudoitusverkkoa (mukaan lukien 8 mm rauta tiskialtaan reiän ympäri) johonkin, jotta se ei uppoa pohjaan (tai oikeastaan työtason päälle)? Internetissä näyttää siltä, että useimmat vain laittavat sen, kun muotti on puoliksi täytetty.
Tarttuuko silikoni hyvin muottivanerin pohjaan? Haluaisi silikonoida reunojen ympäri pohjassa, jotta työtason päälle tulisi hieman pehmeämpi reuna. Luin jostain, että se voi irrota ja mennä betoniin.
Riittääkö, että tärisee välttääkseen kuplia koputtamalla muottia varovasti vasaralla? Weberin ohjeissa expanderbetongille ne suosittelevat "vain kevyttä tärinää" tosin.
Välttelisin varmaan silikonia kulmissa. Se ikään kuin tarttuu betoniin ja on vaikea saada pois. Katso alla olevaa kuvaa, jossa olen valanut kukkalaatikon ja laittanut silikonia muotin kulmiin. On helpompaa pyöristää kulmat hiekkapaperilla.
Hmm, ärsyttävä tuon silikonin kanssa. Annoitko sen kuivua ennen? Luulisi, että kuivatun ja öljytyn ei pitäisi aiheuttaa ongelmia, mutta ilmeisesti ei ole niin varmaa. Hiekkapaperilla betonireunaa - kuulostaa hankalalta, mutta toki, terävin reuna pyöristetään kuitenkin.
Joo, se oli kuiva ja öljytty. Se kuulostaa helpolta valaa levy/muotti mutta käytännössä se on vaikea saada onnistumaan. Työtason haluaa tietenkin olevan täydellinen. Tee koemuotti ja harjoittele muutaman kerran ennen kuin aloitat oikeasti. Oikea vesimäärä ja tärinä ovat välttämättömyys, jotta se onnistuu hyvin (minkä näet siitä, että minun ruukkuni ei onnistunut).