Hei!

Olen täysin kyllästynyt roikkuviin portteihin ja ajattelin tehdä sen kunnolla kerralla.

Aion rakentaa itselleni autotallin portin noin mitoilla (K x L) 1500 x 3500 mm.

Ajatuksena on rakentaa portti painekyllästetystä puusta ristituilla kaikkien sääntöjen mukaan. Mutta siitä tulee raskas, ja se on vapaasti riippuva, ilman etupyöriä.

Portti avataan/suljetaan ehkä kerran viikossa, ja myöhemmin saattaa olla porttimoottori.

Ehkä rakennan teräsrungon, mutta se on kallista, ja tällä hetkellä minulla ei ole pääsyä hitsausvälineisiin tai tasaista alustaa, jolla rakentaa. Joka tapauksessa ajattelin päällystää sen painekyllästetyllä puulla.

Mutta kysymys koskee erityisesti tolppaa.

Minulla on ylimääräinen HEA 100 palkki, ajattelin valaa sen noin 1000 mm syvälle siten, että se ulottuu noin 1500 mm ylös (kokonaispituus 2500 mm).

Kysymys kuuluu, kuinka suuri reikä minun täytyy kaivaa? Ajattelin valaa suoraan maahan, ja omassa päässäni olen ajatellut koon olevan öljytynnyrin verran, eli noin 700 mm halkaisijaltaan ja noin 1000 mm syvä.

On huomioitava, että aion kaivaa käsin, ei tietenkään yhdessä illassa, maaperä täällä on 90% puolikevyttä hiekkaa.

Pitäisikö minun tehdä valu jossain muussa muodossa kuin sylinteri? L-muotoinen?

Kiitos etukäteen.

S
Sen painon ja pituuden kanssa tarvitset luultavasti vähän enemmän vastapainoa, se tulee olemaan useita tonneja vetoa ylimpään saranaan, ehkä tuki takapuolelle pylvään yläosasta, joka menee noin 3–4 metriä poispäin ja on tukevasti ankkuroitu maahan. Puuun rakentaminen voi olla vähän vaikeaa, portti tulee vajoamaan itseensä, kun puu antaa periksi.

• Tykkään
TBN
  • Laddar…
Valitettavasti en voi tukea tolppaa vinotuella, koska se on kulmatolppa, tai voinhan periaatteessa, mutta silloin tuki vaikuttaa vain silloin, kun portti on auki.

Kuinka suuria "plinttejä" tällaisilla porteilla on esimerkiksi?

Kaksiosainen metallinen portti teollisuusrakennuksen edessä, taustalla punatiiliseinä ja autotalliovi.

Ystävällisin terveisin

Olenko laittanut ketjun väärälle forumialueelle? Joku, joka ehkä työskentelee tämän parissa, voisi antaa vihjeen?

P PatrikElektriker sanoi:
Olenko laittanut ketjun väärään foorumiosioon? Joskus joku, joka työskentelee tämän parissa, voisi antaa vihjeen?
Varmasti oikea foorumiosa, mutta ihmisiä, jotka työskentelevät isompien porttien asentamisen parissa, on täällä luultavasti vähän ... :)
(Lisäksi se on varmasti ketju. Joku laskee, miten perustukset valetaan, joku piirtää muotin, joku rakentaa muotin, joku täyttää sen betonilla, joku asentaa portin ...)

Mutta, voinhan minä kuitenkin jakaa ajatuksiani projektista, vaikka en asenna portteja enkä erityisemmin tunne sellaisten asioiden laskemista ...

1: Onhan olemassa kaksi tapaa vastustaa painoa: kaivaa syvemmälle suoraan alas tai tehdä "klumpusta" L-muotoinen portin alla (kuten mainitsit. Portti pitää kuitenkin avata, joten L-muoto pitäisi olla enemmän "viuhka tikulla". Joka tapauksessa avainsana täällä on kaivaa. Tulet kaivamaan p*****n paljon. Onko se toteutettavissa? Onko tiellä kaapeleita/viemäreitä/ym.?

2: Oletko pyytänyt tarjousta yritykseltä, joka todellakin asentaa oikeita portteja, kuten yllä olevassa kuvassa? Jotta sinulla olisi jokin kustannusvertailu?

3: Mikä sinulla on rengasta vastaan portin ulkoreunassa? Musta se on yksinkertaisin ratkaisu, jos portin on pakko olla keinumallinen ja olet epävarma siitä, kuinka koko pitäisi mitoittaa?

Kiitos inputista!

On ehdottomasti mahdollista kaivaa, ei ole kiire :) muutama kottikärry viikossa, kunnes reikä on tarpeeksi suuri :)

En tiedä, mitä firma ottaisi maksua.
Kuitenkin aitausliike väitti, että heidän teräsporttinsa tolpan, joka on 2000x3500mm, kaivon tulisi olla noin 300x1000mm.

Mielestäni se tuntuu henkilökohtaisesti heikolta, toisaalta ehkä heidän teräsporttinsa ei paina mitään. Mitä tiedän.

Etupyörien suhteen maasto viettää, ja se on hankalaa talvella.

Suunnitelma on kaivaa iso kuoppa ja valaa tolppa, jonka muoto on kuin ylösalaisin sieni. Yksinkertaisesti kaivan kuopan, joka on noin 1000mm x 1000mm ja valan pohjan ensin, sitten loput 400mm valutusputkella, ja täyttö massoilla ympärille.

Tämä tarkoittaa, että minun pitäisi kaivaa 1 kuutio, mikä tarkoittaisi kahta kottikärryä 20 kertaa.

Ehkä pienempi projekti vuokrata maaporakone ja porata todella syvälle ja sitten käyttää maata muottina? Suuri etu on, että maa reiän ympärillä on koskematon ja jo pakattu. Vähemmän maamassoja käsiteltävänä edestakaisin.

• Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Itse portin kehys kannattaisi todennäköisesti valmistaa alumiinista, ja sitten voit täyttää sen esimerkiksi säleiköillä.

Näin ratkaisimme saman ongelman pari vuotta sitten. absolut inte mått i proportioner Portti, joka oli pystytetty, oli 5,5 m leveä ja 2,5 m korkea, silti henkilöauto onnistui missaamaan tämän lankkuisen portin... Muistan, että betonilaatta oli noin 10 cm paksu ja sijaitsi 30-40 cm maan alla, kun ajoimme sisään ja ulos raskailla koneilla (ei tarpeellista, jos aiot ajaa sisään ja ulos tavallisella henkilöautolla). Hitsin puutteessa voi aina pultata asiat yhteen ;)

Musta on teräs rungossa
Punainen on betonin raudoituksen osoittamiseksi
Harmaa betoni

• Kaavio, joka esittää betonialustan rakennetta: musta teräsrunko, punainen betonin raudoitus, harmaa betoni, sekä portti ja sen alusta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.