64 080 lukukertaa ·
21 vastausta
64k lukukertaa
21 vastausta
Lyödä aidantolppia
Sivu 1 / 2
Olen ostanut maa-ankkureita, jotka lyön maahan pystyttääkseni tolppia. Kun olen lyönyt maahan kaksi maa-ankkuria sadasta, olen jo kohdannut ongelmia.
Ongelma numero 1:
Se on melkoinen mittailu vatupassilla tolpan jokaiselle puolelle saadakseni sen suunnilleen oikeaan asentoon. Tiedän, että on olemassa tolpanvatupasseja, eli ns. tolppapassia. Onko joku käyttänyt tätä? Toimiiko se hyvin?
Ongelma numero 2:
Käytän tolppaa maa-ankkurissa lyödäkseni sen maahan. Kuitenkin tolppa halkeaa melko helposti ja se on vaihdettava. Koska minun täytyy lyödä maahan 100 maa-ankkuria, täytyy löytää parempi ratkaisu. Onko olemassa tolppia, jotka on tehty tähän tarkoitukseen, tai onko jotain, mitä voi laittaa tolpan päälle estämään halkeamista? Kuinka olette ratkaisseet tämän ongelman?
Ongelma numero 1:
Se on melkoinen mittailu vatupassilla tolpan jokaiselle puolelle saadakseni sen suunnilleen oikeaan asentoon. Tiedän, että on olemassa tolpanvatupasseja, eli ns. tolppapassia. Onko joku käyttänyt tätä? Toimiiko se hyvin?
Ongelma numero 2:
Käytän tolppaa maa-ankkurissa lyödäkseni sen maahan. Kuitenkin tolppa halkeaa melko helposti ja se on vaihdettava. Koska minun täytyy lyödä maahan 100 maa-ankkuria, täytyy löytää parempi ratkaisu. Onko olemassa tolppia, jotka on tehty tähän tarkoitukseen, tai onko jotain, mitä voi laittaa tolpan päälle estämään halkeamista? Kuinka olette ratkaisseet tämän ongelman?
Klassinen tapa välttää paalujen halkeaminen on laittaa purkki pään päälle ennen lyömistä. Jos sen on tarkoitus kestää useita paaluja, on parasta ottaa sopivan paksu putkenpätkä ja hitsata toinen pää kiinni levyllä, noin 5-10mm paksu. Yksittäisille paaluille riittää, että pitää lankunpalan paalun päällä.
Jos paalut ovat korkeita, otetaan pidempi putki ja levyn sijaan hitsataan kunnon 10 kilon painoinen möykky päälle, sekä kahvat vähän alemmas. Näin ei tarvita moukaria, vaan kun putki on pujotettu paalun päälle, sitä käytetään lyömiseen vetämällä ylös ja alas paalun yli.
Valmiita alaslyöjiä on myös ostettavana:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Mitä maa-ankkurit tuovat lisäarvoa verrattuna siihen, että paalut lyödään suoraan maahan? Se vaikuttaa paljon helpommalta?
Jos paalut ovat korkeita, otetaan pidempi putki ja levyn sijaan hitsataan kunnon 10 kilon painoinen möykky päälle, sekä kahvat vähän alemmas. Näin ei tarvita moukaria, vaan kun putki on pujotettu paalun päälle, sitä käytetään lyömiseen vetämällä ylös ja alas paalun yli.
Valmiita alaslyöjiä on myös ostettavana:
http://www.afsa.nu/stolpnedslagare-127mm-mellan/1277-0
Mitä maa-ankkurit tuovat lisäarvoa verrattuna siihen, että paalut lyödään suoraan maahan? Se vaikuttaa paljon helpommalta?
Tolpat ovat 95x95 ja neliönmuotoisia. Joten niitä ei ole niin helppoa lyödä maahanPNO sanoi:
Minulla ei ole osaamista tai välineitä hitsaamiseen. Joten ehkä pitäisi harkita tuota valmista vaihtoehtoa. Ongelmaksi muodostuu kuitenkin se, että teline täytyy poistaa koko ajan pylväästä, kun pitää tarkistaa, kuinka suoraan se tulee.
Aseta skräpstolpe maa-ankkuriin pultilla, jossa on siipimutteri. Lyö kärsimys maahan, vaihda tolppaa ja siirrä skräpstolpe eteenpäin.
Riippuu maasta, luulisin, mutta kun meidän täytyy asentaa paljon tolppia, otamme traktorin ja painamme ne alas kauhalla.
Tarkoitatko jotain tämän kaltaista:Mr Mao sanoi:
http://www.bauhaus.se/slagkloss-till-stolpspett-91-101mm.html
Käytä spett ja nuija tarvittaessa. Sitten maa-ankkurin saa melko helposti alas. Laita sitten tolppa, jota aiot käyttää, ja puhdista se pudottamalla kivi sille puolelle, jolle se kallistuu.
Jäsen
· Västra Götaland
· 257 viestiä
Pylväiden pystyttäminen sujuu melko hyvin, kun ruuvaat laudat pylväisiin.
hyppään mukaan keskusteluun (vaikka se onkin yli vuoden vanha)
olen pystyttämässä uutta aitaa ja sattuu niin, että maa-ankkuri/tolppakengä kääntyy, onko mitään hyviä niksejä sen ratkaisemiseen? Arvaan että se johtuu kivestä tai vastaavasta joka tulee tielle
olen pystyttämässä uutta aitaa ja sattuu niin, että maa-ankkuri/tolppakengä kääntyy, onko mitään hyviä niksejä sen ratkaisemiseen? Arvaan että se johtuu kivestä tai vastaavasta joka tulee tielle
Kun rakensimme aidan useita vuosia sitten (noin 30x40 metriä), vuokrasimme maaporan ja porasimme pienimmällä poralla ennen pylväiden asettamista. Kaikki pylväät saatiin sovitettua suoraan ja siististi päivässä kahden henkilön voimin. Yksi sivu kulki koivurivistön varrella, ja ilman poraa olisimme vielä tänäänkin siellä hakkaamassa...
Voisi ehkä ottaa maa-ankkurin ja katkaista osan, joka menee maahan, sitten pujottaa sen ylösalaisin tolpan päälle. Se ehkä vähentää tikkuuntumisen riskiä. Kuitenkin, kun lyödään lekalla/vangella metalli metallia vasten, kuulonsuojaimet ovat varmaan pakolliset.