Hei

Sain avaimet uuteen 70-luvun taloomme tällä viikolla ja aloitin innokkaasti remonttisuunnitelmamme. Tiesimme, että talossa oli painekyllästettyjä koolauksia (jonka olin luvannut itselleni olla ostamatta), mutta pidimme talosta niin paljon, ettemme voineet vastustaa.

Kun purimme seinän avataksemme keittiön, huomasimme, että se oli valettu ja kiinnitetty valettuun koolaukseen suoraan laattapohjaan. Koolauksen ympärille ja väliseinän kummallekin puolelle oli laitettu muovia suojaamaan puuta laatan kosteudelta.

Purettaessa muovi meni tietysti rikki ja koolaus (joka luultavasti on käsitelty cuprinolilla) jäi suojaamatta. Nyt kysymys on, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.

Ajatuksena oli täyttää tila solumuovilla ja sitten laittaa lattia päälle, mutta minusta tuntuu, että se aiheuttaa ison ongelman tulevaisuudessa.

Sitten mietin, että koolaus voisi leikata, nostaa ja poistaa niin paljon kuin mahdollista, puhdistaa ja täyttää solumuovilla. Tällä tavoin poistetaan se osa, joka oli väliseinän alla. Mutta jos tekee näin, ehkä jätetään jäljelle jääneen koolauksen päätypuu avoimeksi mahdolliselle kosteusvuodolle.

Miten te olisitte tehneet? En ole koulutettu rakennusinsinööri, joten otan mielelläni vastaan ehdotuksia ja ideoita teiltä, jotka osaavat tämänkaltaisia asioita :)

Kuvat:
Kuva kokonaisuudesta
Kuva taloon päin
Kuva julkisivuun päin

Perusta/laatta faktat
Maa
100mm soraa
100mm betonia
100mm solumuovia
50mm päällystävä betoni

• Vaneri- ja muovisuojattu lattiapinta, josta osa on purettu putkien läheisyydessä; näkyy eristysmateriaalin ja puusyllin rakoja.
  • Kuva 70-luvun talon perustusremontista; esillä vaurioitunutta muovia ja käsitelty puusokkelin osa.
  • Kuva puurungosta, joka on upotettu betonilaattaan. Ympärillä eristeitä ja muovia, jotka ovat osittain rikki. Näkyvät ruuvit ja eristekerrokset.
Åsa Lund
ei mitään unohtunutta puuta betonissa sanon minä

Onhan siellä melkoinen määrä muruja raossa, jotka minun täytyy saada pois. Pelkään kuitenkin, etten voi saada kaikkea pois, ellemme leikkaa ja poista koko kynnystä. Iso syy siihen, miksi haluan sen pois.
Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
sanon, ettei yhtään unohtunutta puuta betonissa

Ei ehdotuksia?

Luki tarkastusraportissa, että sisäseinät lepäävät käsittelemättömän puutavaran päällä. Onkohan tämä jotain, mitä voisi saada piilevien virheiden vakuutuksesta 🤔?

Åsa Lund
Päinvastoin olisit ehkä voinut hyötyä siitä jotain. Painekyllästetty puu vielä huonommin siinä paikassa.

Åsa Lund Åsa Lund sanoi:
Päinvastoin, siitä olisi saattanut olla jotain hyötyä sinulle. Käsitelty puutavara on vielä huonompi tuossa paikassa.
Ajatteletko ulkosyylää vai? Se oli käsitelty ja tiesin sen. Olin varautunut vaihtamaan sen. Mutta kysymys kuuluu, onko sen vaihtaminen järkevää, jos koko betonilaatta on täynnä käsiteltyä puutavaraa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.