roggabear: aion tehdä 3 m leveän aukon seinään sisäänkäyntitasolla. Olen käyttänyt netistä löytyviä mitoitusohjelmia, kuten www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus, saadakseni käsityksen tarvittavan liimapuupalkin mitoituksesta. Meillä on kaksi kantavaa seinää pohjakerroksessa (molemmat sijaitsevat noin 3 m päässä kummastakin ulkoseinästä, pitkältä
C.Lundin: Olisi ollut jännittävää kuulla, miten he raudoittivat palkin, jonka jänneväli on 6 m. Se pitäisi varmaankin esijännittää sen sijaan, mitä epäilen onko tehty. On tietysti jo todettu, että he tekivät kunnolla virheen, mutta miten he edes saattoivat kuvitella, että se toimisi...
justusandersson: Talot Norra Ängbyssä ovat melko hyvin dokumentoituja. Katso esimerkiksi tämä linkki. http://lnu.diva-portal.org/smash/get/diva2:206879/FULLTEXT01 TS:n talo vaikuttaa kuuluvan siihen, mitä kutsutaan talotyypiksi IV. Siellä kyseinen seinä oli alun perin varustettu liukuovilla, jotta sen pystyi avaamaan kunnolla. Se voi selittää, miksi se on rakennettu uudelleen. Yläkerrassa on korotettu
bettet: [citat] Kyllä, kipsi kuulostaa todella hyvältä tähän! Hyvä vinkki!
ByggPajken: sinun olisi voinut jopa jättää liiman väliin. Pelkät ruuvit olisivat kuitenkin pitäneet.
PappasHammare: Kiitos siitä.. Kjell'es on varmaan parempi kun ne ovat pitkiä
Alterweggo: Miten hyvä! Kiitos selvennyksestä, niinpä laskelmani täsmäävät aika hyvin. Olen myös laskenut käyttötilassa olevan taipuman ja voin todeta, että se ei todennäköisesti ole suurempi ongelma edes hieman pienemmällä palkilla. Aion myös tehdä joitakin muutoksia keskimmäisen palkin maksimijänteeseen ja mahdollisesti lisätä toisen tolpan. Aion varmaan käyttää 360 korkeus
djaccess: [citat] Kiitos vastauksesta. Kuulostaa hyvältä idealta tukea vähän extra.. vaikka ei ehkä tarvitsisi. Mieluummin joku sääntö liikaa.
Mogg: Olen ajanut pois melko paljon niistä alueista, joissa rappaus ei kiinnittynyt. Huonoiten se kiinnittyi ”Mur- och Putsbruket”. Alueet, joissa on puhdasta sementtiä, pysyvät loistavasti, mutta ymmärtääkseni on vaikea saada kunnollista tartuntaa tähän hienorappauksella. Eikö tälle alustalle ole mitään tarttuvuuden parantajaa ennen rappausainetta?
Andreas_kalmar: Vaikea nähdä kuvista, onko kyseessä epoksimassa värillisellä hiekalla täytteenä vai värjätty sementtipohjainen massa, mutta joka tapauksessa se on poistettava, jos haluat saada jotain muuta siihen paikkaan.
platon1980: Primasin lattian (betoni/tasoiteseos) ennen kuin gucka+kangas piti laittaa, sitten tuli asioita väliin (jouluaatto, uusi vuosi, ei ollut aavistustakaan) ja kestää noin 3 viikkoa ennen kuin vedeneristys tulee paikalleen. Yleensä sanotaan, että primeri pitäisi peittää noin 1-3 päivän kuluessa, mitä tapahtuu muuten oikeasti? Pitäisikö minun primata primerin päälle uudelleen? Tuleeko
Oldboy: Vaihtoehto 1 tai 2. Riippuu siitä, millaisia mekaanisia rasituksia seinän ulkopuolella tarvitaan. Esimerkiksi jos on tarpeen käyttää trimmeriä seinää vasten tai jos eläimet voivat tulla seinää vasten tai suuret oksat raapivat, kaatuvat tai lentävät sitä vasten jne. Vaihtoehto 3 ei yleisesti ole hyvä kosteuden kannalta. Eristeitä sisäpuolelle tulisi aina välttää.
Oldboy: Oletetaan, että jäykistysrimat asennetaan litteänä olemassa olevan säännön korkean reunan päälle, jotta muodostuisi H-palkki/sääntö? Muuten ei juuri vahvistusta synny. Normaalisti tulisi käyttää 125 mm nauloja, vaikka vähän tiheämmin 100 mm nauloja käytetäänkin todennäköisesti useammin. Lopulta onko niin, että liima kantaa kuorman? 75 mm pitkä (lyhyt!) naula 45 mm paksun
KnockOnWood: [citat] Vaihtoehtoisesti ruuvaa suoraan jouseen/sponttiin, ja aseta silloin jousta ylös ja lovi alas. Yhtä helppoa, sillä clipsi täytyy kuitenkin myös naulata tai ruuvata.
Lundvall76: Näytti todella sujuvalta! Otan heihin yhteyttä juhlapyhien jälkeen!
Derbyboy: Hei, Olen aiemmin esittänyt kysymyksen kylpyhuoneessa, mutta koska se on rakennustekninen kysymys, ehkä se saa paremman vastauksen täällä. Luen BKR:stä, että klinkkerin voi laittaa 45x195-lattiaregleille, cc 60, jos jänneväli on enintään 250 cm. Minulla on kylpyhuoneessa 50x175-lattiaregelit, cc 60, ja jänneväli on 220 cm. Onko minulla liian heikot lattiaregelit lattiatasoitteelle
MathiasS: Ajattelen hieman toisinpäin: Reikätiili tai leca-block-seinä, joka on 8 metriä pitkä, ei yleensä kestä maapainetta ilman vastatukia => väliseinilläsi on tukitoiminto. Kuinka kapea seinä on, ei ole kovin merkityksellistä. Jos poistaisit kaikki väliseinät talosta, sinulla olisi todennäköisesti ongelmia seinien halkeamien kanssa ajan kuluessa.
fgo: Ripusta puristimet harvaan. Sitten voit asettaa lankun niitä vasten. Tai kuten joku aiemmin mainitsi, valmista kiinnitin jäännöspaloista.
Sussie Kullander: [citat] Etsin myös, oletko löytänyt?
justusandersson: Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumiin! Yksikään väliseinistä yläkerrassa ei ole kantava, koska kattotuolit ovat vapaakantavia ulkoseinien välillä. Myöskään punaisella merkitty seinä kellarikerroksessa ei ole kantava. Kantavat seinät tällä kerroksella ovat suorassa kulmassa punaiseen nähden.
Jörgen Ö: Marmori on yleensä melko pehmeä porattavaksi, joten laatta poranterä toimii erinomaisesti, ilman iskua tietenkin. https://www.bosch-professional.com/se/sv/cyl-9-ceramic-kakelborrar-2593157-ocs-ac/ Nämä esim.
TomR: Hei, Olen tekemässä pientä hidasta projektia kotona, jossa olen asentanut 30 neliömetrin kaarihuoneen, joka peitetään kanavamuovilevyillä. Haluan kuitenkin tehdä siitä hieman tiiviimmän kuin alkuperäinen lämmityksen vuoksi. Olen myös päättänyt olla päällystämättä toista päätyseinää kanavamuovilla, vaan olen sen sijaan tehnyt puujulkisivun. Se, missä kaipaisin apua, on
kalle_lidköping: Aja palletti prikoilla, kuten mainitaan. Näin me puusepät teemme useimmiten, jos täytyy kiilata. [bild]
Matteg01: Kiitos kaikista vinkeistä! Aion hioa sen ja petsata toistaiseksi, joten panostan uuteen portaaseen myöhemmin.
justusandersson: Näyttää siltä, että se on jälkikäteen tehty kotitekoinen ratkaisu, koska portaiden vangstycke on sisäänrakennettu. Se on luultavasti vain huonosti tehty.
Rickard.: Pvc-kangas, joka sinulla näyttää olevan laattojen alla, on juuri sellainen, diffuusion avoin mutta vedenpitävä. Jonkin tiiviin asettaminen tämän päälle ei yleensä ole kovin hyvä idea. En olisi laittanut mitään lainkaan tai olisin tehnyt kokonaan uuden vedeneristyksen, 20 vuotta vanha sarnafil on edelleen hyvässä kunnossa, kun se on ulkona katolla, mutta miten se näyttää sinun
Marcussjogren: Kiitos vinkeistäsi! Olen nähnyt Tekniikkakäsikirjan luullakseni, ja se antaa melko hyvin tietoa siitä, miten tehdään sellainen tai tällainen sauma, mutta se puhuu aika vähän siitä, milloin ja miten peltiä esimerkiksi tulisi käyttää. Se, mitä etsin, on vähän kuin opetus-/puukirja, mutta pellille :)