Hei

Olen ajatellut rakentaa pumppuhuoneen, jonka yritän pitää pakkaselta suojattuna (tai ainakin pienellä pakkasvahdilla). Ajattelin muurata seinät ja eristää ne solumuovilla, kun taas maaperä jätetään eristämättä ja saada lämpöä sieltä talvella.

Eristämiseen on kolme vaihtoehtoa:

1, 9 cm Lecaharkko + 10 cm solumuovi + 9 cm Lecaharkko
2, 19 cm Lecaharkko + 10 cm solumuovi ulkopuolella + Rappaus
3, Rappaus + 10 cm solumuovi sisäpuolella + 19 cm Lecaharkko

Kysymys on, mikä on paras? Vai onko sillä niin suurta merkitystä.

Siitä tulee pienempi rakennus, 2x2 metriä ja sisäkorkeus ehkä enintään 2 metriä.
 
Vaihtoehto 1 tai 2.
Riippuu siitä, millaisia mekaanisia rasituksia seinän ulkopuolella tarvitaan. Esimerkiksi jos on tarpeen käyttää trimmeriä seinää vasten tai jos eläimet voivat tulla seinää vasten tai suuret oksat raapivat, kaatuvat tai lentävät sitä vasten jne.

Vaihtoehto 3 ei yleisesti ole hyvä kosteuden kannalta. Eristeitä sisäpuolelle tulisi aina välttää.
 
  • Tykkään
Mattsan33
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.