4 863 lukukertaa ·
4 vastausta
5k lukukertaa
4 vastausta
Apu dimensionointilaskelmissa liimapuupalkille (parveke)
Hei
Toivon saavani hieman apua liimapuun mitoituslaskelmissa parvekkeen laajennusta varten. Olen yrittänyt laskea parvekkeen palkkiosaa kahden tuen välillä.
Alla on vähän tietoa ja pieni kuva.
https://delafil.se/385ee9736efc07eb/dimensionering_limträbalk_balkong_pa1.pdf
On muutamia kysymyksiä, joihin toivon teidän voivan vastata.
Toivon saavani hieman apua liimapuun mitoituslaskelmissa parvekkeen laajennusta varten. Olen yrittänyt laskea parvekkeen palkkiosaa kahden tuen välillä.
Alla on vähän tietoa ja pieni kuva.
- Laskettu liimapalkki noin 115x333.
- Maksimi jänneväli =5.8m (parkkipaikan + autotallin ovien takia parvekkeen alla)
- cc_palkki =1.5m
- Turvallisuusluokka 2
- Käyttöluokka 3
- Kuorman mitoitusarvo oli 5.5kN/m^2 (gk=0.7kN/m^2 qk=3.5kN/m^2)
- Pistelasta ei ole mitoitusperusteinen.
https://delafil.se/385ee9736efc07eb/dimensionering_limträbalk_balkong_pa1.pdf
On muutamia kysymyksiä, joihin toivon teidän voivan vastata.
- Olen asettanut käyttöluokan 3 laskentaan. Parveke on enemmän kuin puoliksi säänsuoja talosta. Onko tämä tarpeellinen valinta? Tämä asettaa tiukat vaatimukset mitoituksessa. Voinko siirtyä käyttöluokkaan 2?
- Olenko laskenut kohtuudella? Tuntuu siltä, että liimapalkin mitat ovat vahvat.
- Onko jotain muuta, mitä minun tulisi ottaa huomioon mitoituksessa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Palkkisi ovat liian heikot (ainakin keskimmäinen palkki). Koska se ottaa kuorman leveydeltä 1,5 m, mitoittava kuorma on 6,3 kN/m. Selvitäkseen ilmastoluokassa 3 (järkevä valinta) mittojen tulisi olla 115x405 mm.
Kiitos vastauksestasi justusandersson. Olen yrittänyt noudattaa laskentastandardia ja haluaisin ymmärtää, miten pääset lukuun 6.3kN/m. Omani mukaan joudun mitoittamaan 8.25kN/m (5.5kN/m^2*cc_balk = 5.5*1.5m= 8.25kN/m)
Sinun luku 6.3kN/m on pienempi kuin minun lukuni 8.25kN/m mutta silti sinun palkki on suurempi? Olen mitoittanut maksimitaivutusmomentin M perusteella. Päädyn omaan mitoitukseeni alla olevan laskelman mukaisesti:
Maksimitaivutusmomentti M = kuorma*jänniteväli*jänniteväli/8 = 8.25*5.8*5.8/8 = 34.96kNm (maksimitaivutusmomentti vapaasti tuettuna olevan palkin kahden tuen välillä)
mitoitustaivutuslujuus GL30c:sta palkista f = kmod*f/gamma_m = 0.65*30/1.25 = 15.6 MPa (osavarmuusluvut mitoitustaivutuslujuudelle)
kmod = 0.65 koska tämä on ilmastoluokka 3 ja kestoisuusluokka M kuormitustapaukselle
gamma_m = 1.25 osavarmuusluku liimapuun
Vaadittu taivutusvastus W = M/f = 2.2*10^-3 m^3
Taivutusvastus suorakulmaiselle palkille on W=b*h^2/6 ratkaisemalla h ja asettamalla W ja b=115mm edellä saadaan h = 341 mm
Onko sinulla mahdollisuus kuvailla, mistä lukusi tulevat, jotta voin ymmärtää, missä teen virheen laskelmissani?
Sinun luku 6.3kN/m on pienempi kuin minun lukuni 8.25kN/m mutta silti sinun palkki on suurempi? Olen mitoittanut maksimitaivutusmomentin M perusteella. Päädyn omaan mitoitukseeni alla olevan laskelman mukaisesti:
Maksimitaivutusmomentti M = kuorma*jänniteväli*jänniteväli/8 = 8.25*5.8*5.8/8 = 34.96kNm (maksimitaivutusmomentti vapaasti tuettuna olevan palkin kahden tuen välillä)
mitoitustaivutuslujuus GL30c:sta palkista f = kmod*f/gamma_m = 0.65*30/1.25 = 15.6 MPa (osavarmuusluvut mitoitustaivutuslujuudelle)
kmod = 0.65 koska tämä on ilmastoluokka 3 ja kestoisuusluokka M kuormitustapaukselle
gamma_m = 1.25 osavarmuusluku liimapuun
Vaadittu taivutusvastus W = M/f = 2.2*10^-3 m^3
Taivutusvastus suorakulmaiselle palkille on W=b*h^2/6 ratkaisemalla h ja asettamalla W ja b=115mm edellä saadaan h = 341 mm
Onko sinulla mahdollisuus kuvailla, mistä lukusi tulevat, jotta voin ymmärtää, missä teen virheen laskelmissani?
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Vastaakulli murtoraja samalla kun minä lasken käyttörajalla, mikä on tavallista rakennusrakenteiden, kuten välipohjien jne., suhteen. Tämä asettaa myös huomattavasti korkeammat vaatimukset. Maksimaalinen taipuma lasketaan ja varmistetaan, että se on alle 1/300 jännevälistä. Vapaasti tuetulle palkille tasaisesti jakautuneella kuormalla taipuma on 5qL^4/384EI. q on jakautunut kuorma metriä kohden, L on jänneväli, E on kimmomoduuli ja I on poikkileikkausmomentti. Voidaan käyttää mitä tahansa yksiköitä, kunhan se tehdään johdonmukaisesti. E on valittava ilmastoluokan ja kuormituskeston mukaan. Lisäksi yleensä tarkistetaan heilahduksen hallinta. Pistekuorma, joka koostuu 1 kN:sta ja joka on sijoitettu palkin keskelle, ei saa aiheuttaa hetkellistä taipumaa enempää kuin 1,5 mm riippumatta jännevälistä.
Kun kyse on kuormasta, olet päätynyt 5,5 kN/m² (käyttökuorma 3,5 ja omapaino 0,7). Jotta päästään keskimmäiselle palkille jakautuvaan kuormaan, se on kerrottava 1,5:lla, jotta saadaan oikea kuorma-alueen leveys. Tässä huomaan, että olen tehnyt laskuvirheen. 5,5*1,5=8,25 ei 6,3. Voin syyttää tietokoneen laskentaohjelmaa. Jos painaa AC:ta, vanhat luvut voivat tulla mukaan. Noloa. 115x405 antaa taipumaksi 1/257, jonka mielestäni on OK tässä yhteydessä. Muussa tapauksessa on siirryttävä 115x450:een.
Kun kyse on kuormasta, olet päätynyt 5,5 kN/m² (käyttökuorma 3,5 ja omapaino 0,7). Jotta päästään keskimmäiselle palkille jakautuvaan kuormaan, se on kerrottava 1,5:lla, jotta saadaan oikea kuorma-alueen leveys. Tässä huomaan, että olen tehnyt laskuvirheen. 5,5*1,5=8,25 ei 6,3. Voin syyttää tietokoneen laskentaohjelmaa. Jos painaa AC:ta, vanhat luvut voivat tulla mukaan. Noloa. 115x405 antaa taipumaksi 1/257, jonka mielestäni on OK tässä yhteydessä. Muussa tapauksessa on siirryttävä 115x450:een.
Miten hyvä!
Kiitos selvennyksestä, niinpä laskelmani täsmäävät aika hyvin. Olen myös laskenut käyttötilassa olevan taipuman ja voin todeta, että se ei todennäköisesti ole suurempi ongelma edes hieman pienemmällä palkilla. Aion myös tehdä joitakin muutoksia keskimmäisen palkin maksimijänteeseen ja mahdollisesti lisätä toisen tolpan.
Aion varmaan käyttää 360 korkeus liimapuulle, sillä en halua lyödä päätäni, kun astun sisään ulko-ovesta.
Kiitos kaikesta avusta ja tuesta, todella arvostettua!
Kiitos selvennyksestä, niinpä laskelmani täsmäävät aika hyvin. Olen myös laskenut käyttötilassa olevan taipuman ja voin todeta, että se ei todennäköisesti ole suurempi ongelma edes hieman pienemmällä palkilla. Aion myös tehdä joitakin muutoksia keskimmäisen palkin maksimijänteeseen ja mahdollisesti lisätä toisen tolpan.
Aion varmaan käyttää 360 korkeus liimapuulle, sillä en halua lyödä päätäni, kun astun sisään ulko-ovesta.
Kiitos kaikesta avusta ja tuesta, todella arvostettua!
Klikkaa tästä vastataksesi