Hei kaikille,

Olemme vaihtaneet vanhan ruosteisen valurautakaivon kellarissa. Olemme jo valaneet kantavan rakenteen uudelleen raudoitetulla hienobetonilla. Kysymykseni on nyt, miten valaisin parhaiten viimeiset 50–70 mm valmiiseen betonilattian pintaan, joka on samalla tasolla vanhan lattian kanssa? Jatka valamista tavallisella hienobetonilla? Tasoitusseos? Itsetasoittuva tasoite?

Näin se näyttää nyt
Varastohuone, jossa ovi kellariin uudella lattia-kaivolla:
Kellaritila, jossa on uutta betonia ja asennettu viemäriputkia. Lattialla näkyy vanhan ja uuden betonin rajapinta.
Kellaritilassa näkyy uusi lattia-aukko lähellä putkia, betonipinta korotettu osittain. Taustalla puu- ja rakennusmateriaaleja.
Kellarihuone uudella lattia-kaivolla:
Kuvassa on kellarin lattia, jossa on uusi lattiakaivo asennettuna ja keskeneräinen betonivalutyö, ympärillä putkia ja rakennustarvikkeita.
Noin ympäröivän betonilattian paksuus:
Vanha betonilattia kellarissa, jossa on uusi viemärikaivo. Mittauslauta näyttää lattian tasoeron noin 50-70 mm.

Ensimmäisessä huoneessa ei ole kaltevuutta. Huoneessa, jossa on lattia-kaivo, on jonkin verran kaltevuutta ympäröivässä lattiassa.

Haluan, että liitospinta vanhaan lattiaan on mahdollisimman tasainen ja "näkymätön", vaikka se ei tietenkään ole täysin mahdollista saavuttaa.

Olin käyttänyt expanderbetongia. Se leviää erittäin hienosti ja täyttää kuoppasi juuri reunaan asti, jos kaadat sen varovasti. Voit myös tehdä jakajia kuoppaan modellgipsillä niin, että voit valaa useissa erissä.

• Tykkään
finklemcgraw
  • Laddar…
Expanderbetoni kuulostaa mielenkiintoiselta, en ole työskennellyt sen kanssa aiemmin. Siinä tapauksessa minun täytyy ehdottomasti jakaa se kahteen osaan, yksi tasaiselle lattialle ja toinen siihen, missä pitäisi olla tietty kaato. Arvaan, että expanderbetoni ei ole kovin hyvä, jos haluaa muodostaa kaadon?

EPS-betoni + tasoite sille osalle, jossa ei ole kaatoa. Silloin tasoite on helppo + voit säätää sitä/raaputtaa sitä, kun se on puolikovettunut.

Sille osalle, jossa on kaatoa, toimii myös EPS-betoni, tarkista minimipaksuus, mutta muistaakseni se on usein 30 mm. Sitten tasoite tai hiertomassa sen päälle. Tasoite kaadolla on vaikea, olen ulkoistanut juuri sen. Katso "Onsalakorvens" ketjua, jossa muistaakseni hän käyttää hiertomassaa kaatovalussa.

• Tykkään
finklemcgraw
  • Laddar…
Kiitos vinkeistä. Haaste tässä osassa, jossa pitää olla kaato, on se, että minun täytyy suhtautua ympäröivään betonilattiaan, joka on jo kaadettu lattiahuuvan suuntaan. Luultavasti voin käyttää linjalautaa olemassa olevaa lattiaa vasten, mutta se vaatii, että käyttämäni massa ei leviä liikaa itsestään. En tiedä paljon erilaisista liuoskeinoista, mutta ymmärtääkseni ne eivät tyypillisesti leviä itsestään.

• Tykkään
mikkonii
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.