Ekonomi & Juridik

Vart fjärde företag struntar i ARNs beslut

Antalet företag som struntar i Allmänna reklamationsnämndens beslut och blåser sina kunder har ökat.

En konsument som inte är nöjd med ett företags tjänster kan klaga hos ARN. Men nämndens beslut är inte tvingande utan endast en rekommendation. Nu har siffran på de som väljer att blåsa sina kunder och strunta i nämndens beslut ökat från 25 % till 29 %. Det berättade SVT Rapport igår.

I nyhetssändningen berättade Ingemar Bergström från Eskilstuna om sin fasad, som han delvis låtit putsa om för 38 000 kr. Efter bara ett par månader flagade putsen och väggen såg bedrövlig ut, värre än innan han lät putsa om den. Företagaren ville inte göra om jobbet och Ingemar Bergström anmälde företaget hos ARN som gav honom rätt.

– Allmänna reklamationsnämnden rekommenderade företagaren att betala tillbaka 18 000 kr till mig, men det är pengar jag aldrig kommer att få, sa Ingemar till Rapport.