• Gilla
Pin
  • Laddar…
Ett pris som är 2,5 gånger lägre, är det alltså negativt?

• Gilla
AlexKvadrat och 8 till
  • Laddar…
Eftersom det är Bygghemma så lär han inte få någon leverans trots ARN utslaget. Han hade haft tur om det skulle blivit någon leverans även om priset hade varit OK satt. Framförallt om man betalar i förskott som är brukligt i WEB shoppar.

• Gilla
Björn Br och 17 till
  • Laddar…
Bygghemma menar alltså att det är ond tro att köpa något från dom som är prissänkt med ~55% samtidigt som de har ett erbjudande om 62% rabatt på sin hemsida.

1781630889552.png

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Stonecliff och 45 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att man fundera både en och två gånger innan man väljer att handla av ByggHemma.

• Gilla
Sobotson och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ett pris som är 2,5 gånger lägre, är det alltså negativt?
Tänkte samma sak.

Frågan är om det är Byggahus egen formulering eller om Bygghemma verkligen skrev just så i sin motivering. Gjorde dom det är ju det ett skäl i sig att besluta mot dem🤣

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P pve skrev:
Min erfarenhet är att man fundera både en och två gånger innan man väljer att handla av ByggHemma.
"Våra priser tål att jämföras...."

Nä Bygghemma har man ju lärt sig att man inte ska handla från.

• Gilla
Björn Br och 2 till
  • Laddar…
S
C cotillion skrev:
Bygghemma menar alltså att det är ond tro att köpa något från dom som är prissänkt med ~55% samtidigt som de har ett erbjudande om 62% rabatt på sin hemsida.

[bild]
Låt mig gissa att detta är en klippare med slingor (tråd). Ingen vill köpa detta längre. Inte konstigt att priset är nedsatt. Torde finnas andra säljare i Sverige med nedsatt pris på robotgräsklippare.

Vad gäller dörren, så har väl Bygghemma rätt att häva köpet om man skrivit fel pris. Alla andra föratag har ju en sådan klausul.

Att en sniko anmält till Allmänna reklamationsnämnden är ju bara ett tecken på personens status.

• Haha
Björn Br
  • Laddar…
S styren skrev:
Vad gäller dörren, så har väl Bygghemma rätt att häva köpet om man skrivit fel pris. Alla andra föratag har ju en sådan klausul.

Att en sniko anmält till Allmänna reklamationsnämnden är ju bara ett tecken på personens status.
Nu har kunden fått en orderbekräftelse, alltså ett avtal är ingånget, då ska säljaren (och köparen) stå för ingånget avtal om inte priset är uppenbart felaktigt (för lågt).

https://www.konsumentverket.se/frag...-min-order-nar-de-har-satt-ett-for-lagt-pris/

• Gilla
Björn Br och 13 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
S styren skrev:
Låt mig gissa att detta är en klippare med slingor (tråd). Ingen vill köpa detta längre. Inte konstigt att priset är nedsatt. Torde finnas andra säljare i Sverige med nedsatt pris på robotgräsklippare.

Så vissa varor är det helt normalt att Bygghemma säljer med 63% rabatt medan man är ett sniko och man borde förstå att det är felaktigt om man köper något annat med 55% rabatt?

Det är nog en logik som bara du förstår...

Sedan kan jag hålla med om att det brister någon stans, om man över huvud taget vill vara kund hos Bygghemma.

• Gilla
  • Haha
Björn Br och 9 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Jo men har man ingått avtal så skall avtalet följas. Det bygghemma har försökt hävda här, är regeln i avtalslagen (tror jag det är), att om de erbjuder något som av misstag blivit så fel att även kunden borde inse att det är ett misstag, men ändå beställer. Så behöver bolaget inte uppfylla avtalet.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tänkte samma sak.

Frågan är om det är Byggahus egen formulering eller om Bygghemma verkligen skrev just så i sin motivering. Gjorde dom det är ju det ett skäl i sig att besluta mot dem🤣
Ordagrant står det så här (personnamn ersatt med XX):
"Det är uppenbart prisfel och XX bör ha förstått att varan inte borde finnas tillgänglig till ett så lågt pris. Dörren har ett prisintervall på 5 959 kr till 8 101 kr. Enligt marknadsstandard
har XX beställt dörren till ”2,5 lägre pris”. Han har handlat i ond tro."

• Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Det är väl snarare Bygghemma som är snikna. Ett företag som antagligen omsätter massor med miljoner kan inte stå för sitt eget misstag och bråkar om någon/några tusenlappar. Sjukt sniket företag som totalt saknar heder. Rätt korkat också då sådant här får uppmärksamhet och garanterat leder till att folk som kunnat tänka sig handla där inte gör det efter att ha läst hur de beter sig. Dumsnål är ett ord som passar på Bygghemma.

• Gilla
Björn Br och 10 till
  • Laddar…
S styren skrev:

Du inte avtala bort ditt ansvar för rätt information. Bara om priset är uppenbart fel och kunden förstått detta, kan man häva avtalet. Hade man frågat 10 kunder på stan om priset på dörren var uppenbart felaktigt, tror jag inte någon tyckt detta och då faller det.

Jobbar själv på ett bolag som från och till gjort detta misstag, på hemsida eller i enskilda dialoger, händer nog de flesta. Det är bara att stå för det, allt annat är sniket.

I fall där priset för en vara på flera tusen varit 0kr eller annat löjligt lågt pris har vi nekat. Något fall gick till ARN där kunden beställt flera felmärkta varor för löjligt lite och då vann vi. Det var varor man normalt inte köper 10st av, tänk robotgräsklippare , så uppenbart att de drog en rövare.

• Gilla
Björn Br och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.