Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Ekonomi

Husägare fick fasaden vinkelslipad och dörren förstörd

Elina Blom Westergren
Publicerad 7 nov 20189 kommentarer
Den nyköpta dörren skulle monteras av Eurobygg1 men det hela slutade hos ARN.
Husägare fick fasaden vinkelslipad och dörren förstörd

Foto: Google Maps.

En husägare i Lyckeby har valt att ta byggföretaget Eurobygg1 till Allmänna reklamationsnämnden efter ett dörrmontage. Husägaren bad företaget att beställa en 9x21-dörr från bygghandeln och sedan montera denna, vilket också har gjorts. Men resultatet är inte fackmässigt. Exempelvis är dörren mindre - 9x20 - än den som satt där tidigare. Montaget är dessutom underligt genomfört.

- Dörren är helt felaktigt monterad, skev och förstörd. Dörren med karm lutar inåt ca två cm. Dörren har satts uppe på en fem centimeters regel eftersom dörren inte hade rätt höjd. Ovanför dörren har hantverkaren fyllt upp med byggskum ca 12 cm samt ”kaffeved” för att fylla utrymmet i dörrhålet. Runt karmen har hantverkaren tätat med byggskum som har expanderat, sidokarmarna bågnar nu inåt, och dörren klämmer. Hantverkaren försökte förhindra expansionen med kilar mellan dörr och karm med skador som följd, detta fixades till med någon vit lera, skriver husägaren.

Företaget ifråga kommer med en lång rad förklaringar där de argumenterar för varför de gjort på vissa sätt. Exempelvis har de fäst en inoljad regel i nederkant för att skapa samma nivå på in- och utsida och förhindra att vatten tar sig in. De uppger att de lagt regeln på en gummimatta för att skydda träet. 

- På så här gamla dörrar var tröskeln ca 6-7 cm hög och räknades in i dörrmåttet, skriver Eurobygg1.

Att man använt fogskum uppges bero på att man varit rädd att dörren skulle ha ruckat på sig med tiden.

- Väggen är uppbyggd av gamla ihåliga betongblock där fästytan är två cm tjock. Hade dörren satts med plugg – skruv och drevats, hade den ruckats loss ifrån sin position inom ett till två års tid. För att undvika detta skummades dörren med för branschen godkänt skum.

I samband med montaget har fasaden tagit skada. Enligt byggföretaget beror detta på att den gamla dörren var inmurad, man fick därför vinkelslipa bort delar av fasaden. Något man inte anser åligger företaget ifråga att återställa.

Husägaren skriver inget om huruvida den gamla dörren var inmurad men konstaterar att sidoplåtarna inte sluter tätt och att det därför kan regna in på karmen.

Allmänna reklamationsnämnden delar inte företaget bild av händelsen. De anser att husägaren ska få tillbaka kostnaden för dörren och arbetskostnaden för monteringen av denna, samt att han ska ersättas för skadan som uppstått på fasaden.

- Nämnden anser att det av NN ingivna bevismaterialet i forma av fotografier framgår att företaget klart brustit i fackmässighet då företaget installerat såväl ytterdörren som innerdörren. Även skadan på fasaden får anses vara en följd av felen i tjänsten. Bristerna är så stora, att tjänsten få anses helt förfelad och NN:s begäran om ersättning för kostnader hänförliga till ytterdörr och installation av
innerdörr ska därför bifallas, skriver de.

De konstaterar vidare att husägaren även har rätt till ersättning med begärt belopp för fasadskadan.

I vanliga fall brukar företaget i första hand få en chans att åtgärda felen. Men Allmänna reklamationsnämnden anser att företaget inte visat intresse för att göra detta, och väljer därför att rekommendera ersättning istället.

Ersättningen anges till 32 652 kronor.

Läs också

  • Tvist om ihålig fasad - företaget ville inte åtgärda
  • Bytte fönster med vattenläckage som följd
Svara
Gilla

Kommentarer

9
E
Seså. Ha lite humor nu.
· 9 nov
S
Ni tror inte att det snarare handlar om en ordlek med ordet "bygget" och inte en plan om att starta ett Eurobygg2 när det första går i konkurs? :P
· 9 nov
H
Hette firman verkligen Eurobygg1 från början? Verkar ju lite planerat, att redan från början sätta en siffra...
· 9 nov
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi

Relaterade forumämnen

  • Extra innerdörr i 1930-talslägenhet

    Fönster & Dörrar
  • Totalrenovering av kök i radhus

    Socialt & Projekt
  • Omdöme SSV Bygg - förstörde vårt hus och försvann

    Referenser Hantverkare & Entreprenörer
  • Fiasko med diskho

    Kök
  • Hjälp med frågor ang reglar osv efter Vattenskada i köket i augusti..

    Kök

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,54

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Populära forumämnen

  • Rimlig lön för elektriker?

    El
  • Badrumsrenoveringen har förstört vårt badrum

    Badrum
  • Hur är det ok att vvsmontör tömmer 300 l varmvattenberedare

    Vatten & Avlopp
  • Fått sen faktura ställd till dödsbo från skatteverket

    Juridik
  • P-bot från Hojab som kör fulspel, vad göra?

    Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.